Lag softis ute i snøen - årets første innlegg!


Året 2020`s første innlegg byr på et dessert tips man kan lage ute i snøen sammen med barna.
Softis kan enkelt lages ute i hagen, ved hytta, i skogen, på fjellet.... ja hvor som helst, så lenge det er snø i nærheten. 
Dette er andre gangen vi lager softis ute i naturen, og oppskriften har vi hentet her: tine.no/softis


Dette gjorde jeg hjemme:

  • 250g salt i en pose.
  • 5ss sukker og 1ss vaniljesukker x2 i 2 ulike poser.
  • 4dl kremfløte og 2dl helmelk på en flaske.


Dette gjorde jeg ute:

  • Fylte en bærepose med ca 4l snø og helte saltet oppi.
  • Fordelt vesken likt opp i de to posene med sukker.
  • Knøyt fast de 2 posene med softis ingrediensene i hvert sitt håndtak  på bæreposen.
  • Knøyt fast bæreposen og begynte å riste.
  • Jeg og min bedre halvdel måtte bytte på å riste i 10min, for det var tyngre enn jeg husket.
Film fra prosessen kommer på facebooksiden vår, så følg med👀😊


Isen smakte kjempegodt, og vi prøvde ulike måter å spise den på.
Spise med skje, spise med kvikklunsj, helle kakao oppi is skålen, eller putte is i kakaokoppen. Alt smakte utrulig godt, spesielt blandingen med kakao.... is er jo litt kaldt å spise ute om vinteren😬⛄


Isen ble lagd mens vi var på tur i akebakken i Kilbotnmarka. Et fint område for å gå på ski eller bare traske noen meter fra bilen. Vi hadde med snowboard, rattkjelker, ved og grillpølser og var ute så lenge ungene ville det. Akebakken er veldig tilrettelagt for småbarnsfamilier med små og storebakker, bålgroper og klatretau i trærne.





Kommentarer