Pinnebrød og fruktsuppe på høst/vinter turer

Denne helgen var vi ved den flotte gapahuken i Borkenesmarka. Det er Husby barnehage sin gapahuk og området er meget barnevennlig. Det er mye å utforske der, som f.eks. den flotte skogen og elva. Terrenget innbyr til lek og nysgjerrighet.



Bor det noen under brua?😄


Henter vann i elva!

Snøengel!

Sesongens første snømann😁⛄



Til middag ble det servert pølser i pinnebrøddeig og fruktsuppe med vaniljesaus til dessert (se oppskrift lenger ned).



Pinnebrød:

  • 4 dl hvetemel
  • 0,5 ts salt
  • 2 ts sukker
  • 2 ts bakepulver
  • 5 ss smør (jeg brukte flytende melange fra flaske)
  • 1,5 dl vann
  • Litt nøytral olje til slutten
  • Bland sammen det tørre. Tilsett smør og vann. 
  • Elt deigen for hånd.
  • Ha litt olje rundt deigen når den er ferdig, evt oppi posen, for at deigen ikke skal klistre seg fast til posen. 
  • Deigen skal ikke bli sånn at den klistrer seg til hendene når du deler den fra hverandre.
Fruktsuppe:
  • Valgfri frukt i så store mengder du ønsker.
  • Noen ss sukker og sitronsyre (som jeg glemte denne gangen).
  • La det få et oppkok og server med pisket fløtekrem, vaniljesaus, vanilje kesam, cottage cheese, yougurth eller hva enn du måtte like. 
  • Kanskje et dryss med raspa melkesjokolade eller annen topping strødd over til slutt smaker enda bedre. Her setter bare fantasien grenser.
Denne gangen var det faktisk ingen som smakte på suppa mi, så neste gang skal jeg sprite den opp. Også skal jeg vente en god stund etter middagen er fortært, før jeg servere den😅😁

 

Kommentarer