Senja-Tromsø-Narvik! Nord-Norges ferie

Årets sommerferie er tilrettelagt etter familiens nyeste tilskudd, valpen Kaila.
Når vi fikk valp i fjor høst, bestemte vi allerede da, at sommerferien 2022 må bare tas litt på sparket. Vi måtte både bli kjent med hunden vår og bli kjent med hvordan det er å ha en hund i familien.

Så når sommerferien nærma seg og vi var bedre kjent med Kaila, kokte vi i hop et lite opplegg, som kunne passe hele familien ut ifra våre forutsetninger.

Ferien starta med 4 dager i Lysbotn på Senja. Der lånte vi Harstad og omland sportsfiskere (NJFF) sin hytte: Sjøbua, som ligger rett ved Lyselva.

Dagene på Senja var en rein fiskeferie.

Klargjøring av fiskeutstyr.

Ned til elva for å prøve lykken!

Minstemann fikk den største fisken; en laks på 2,5kg.

Sammenlagt fikk vi: bekkørret 0,3kg, laks 1,7kg og laks 2,5kg. Noe ble spist på hytta, resten ble med hjem. Mannen ordna både stekestykker og hele sider til røyking.

Slenghuske lages!

Vi fikk tid en del bading også, sammen med 1248 klegg😅😓

Hytta har ikke innlagt vann og strøm. Så her må det fyres i peisen, hentes vann i brønnen, dusjes i en camp shower, lages mat på gassovn og oppvasken tas manuelt.

Det ble mye fisking, men også bare turkos med spikking, matlaging, blomsterplukking, lek og utforsking.

Vi fikk fine, varme og "insektsfulle" dager på Senja. Kleggen og myggen kosa seg masse.
Etter Senjaoppholdet var planen å dra videre til Skittenelvcamp i Tromsø og ligge i en combicamp. Men det ble meldt noen regnværsdager, pluss at vi hadde noen ærend vi var nødt til å ta oss av hjemme. Så vi dro hjem noen dager før vi suste videre til Tromsø. Mor og alle 3 guttene dro en dag i forveien, hvor 15 åringene sov hos onklene sine under hele Tromsøoppholdet og resten bodde på hotell for ei natt mens vi ventet på at far kom opp med campen vår.

Vi bodde 4 dager på Skittenelv Camping, og dro bl.a. inn til Tromsøbadet, Leos Lekeland og Fjellheisen. Også fikk vi vært masse sammen med familie vi har i Tromsø💕

Noen tok gondolen opp og ned, og noen tok Sherpatrappa opp og ned. Les mer om Sherpatrappa og Fjellheisen HER!

Skittenelv Camping var en utrulig flott og idyllisk campingplass.

Etter oppholdet på Skittenelv Camping dro vi videre til Ballangen Camping. Her var vi 5 dager.

I Ballangen ble vi velsigna med masse regn. Da måtte vi gjøre litt om på turmålene vi hadde planlagt for oppholdet her. Bl.a. skulle vi bruke syklene i det helårs åpne Narvikfjellet. Der har de gondoler og heisbaserte sykkelløyper i vår-, sommer- og høst perioden, og alpinanlegg om vinteren.
I vår-, sommer- og høst perioden kan man sykle, gå til fots eller ta diverse heiser rundt om i Narvikfjellet. Restauranten der oppe er åpen året rundt og de har mange ulike turløyper med ulike vansklighetsgrader. Dette hadde vi gledet oss mye til. Men med små barn er det ikke noe særlig å sykle på ukjente plasser når det er vått og glatt i marka.
Vi måtte legge litt om på planene våre. Bl.a. plukka vi ut en destinasjon, hvor vi skulle finne en gamme ved et vann: Fuglevatnet. Pga av store mengder nedbør ønska vi å finne en plass med litt tak (vi hadde ikke med oss tarp på ferien) så vi kunne ha en koselig fisketur, med ly for regnet. Den gammen fant vi absolutt IKKE. Vi gikk og gikk. Vi ble gjennomvåt, og nøya oss med at vi fikk oss i alle fall en gåtur da.

Starten av denne turen, starta faktisk med noen oppriktige "skrekkfilm-hyl" og tunge tårer fra minstemann, pga av en veldig "skummel" historie.
Lite viste jeg at høyt opplesning fra et minnesmerke skulle skape frykt i en 5-årings sinn. Det tok litt tid etter opplesningen og bildetakingen, før han sa noe. Men plutselig kom det. Så starten av turen gikk til å roe han ned og betrygge han med at det ikke ble å komme noe snøstorm å ta oss😅
Tekst minnesmerke: "Karen Oline Oldsdatter [...] var bosatt her [...]. Hun omkom den 23.02.1863 snøstorm på hjemturen etter ærend nede i bygda."

Dagen etter kjøpte vi oss tarp og dro på tur en helt annen plass: Forsåelva😁

Siste dagen ble det opphold fra regnet, så da tok vi en etterlengta tur til Verdenssvaet.

Vi gikk til svabergets høyeste punkt 385moh hvor varden og postkassa var, men fortsatte vandringen innover i det spesielle og kule landskapet.

På tur tilbake gikk vi litt høyere opp, og fulgte en flott fjellrygg på veien hjem.

Dette var utenbys feriens siste stoppested.
Nå er vi vel hjemme igjen. Har enda noen feriedager til gode, og i går høsta vi oss litt bær og fisk.

Ungene undrer seg alltid over alle soppene vi ser og områder med mye fuglefjær eller annen dyreekskrementer, så det blir alltids mange stopp på slike turer😅

På tur hjem stoppet vi å så på Åmen. Har du hørt historien om Ivar Knutson som kidnappet med seg Anna Rogløy og bodde i denne hulen på 1600-tallet? Les teksten fra minnesmerke HER!

Fryseren er fylt opp med sei, kveita, blåbær og multer!