Vinteren 23/24

Da er det veldig lenge siden vi har lagd blogginnlegg. Vi oppdaterer profilen vår oftere på facebooksiden og instagramsiden vår.

Etterhvert som ungene har blitt eldre og er mer aktive på ettermiddagene, har vi ikke hatt sjans å legge ut bilder og info fra alle turene våre, langt mindre å lage blogginnlegg om dem. Og det er like greit😊 Ønsket om å spre motivasjon, samt dele tips fra turene våre skal ikke basere seg på stress😊

Så nå, et 1/2 år siden sist innlegg, kommer en oppdatering, med mange av bildene som allerede ligger ute på facebook- og instagramsiden vår, men med mer utfyllende info.

Vi starter med å dele info om teltturen fra påskeferien. Den skulle ha 2 overnattinger, men endte med 1 overnatting. Sånn er det ofte... teltturene vi er på kan ofte reduseres eller ekspanderes i antall dager ut i fra været, som hovedregel, men også dagsform og motivasjon. Det viktigste er at alle koser seg.

Denne teltturen hadde destinasjon: Heimvannet på Storjorda. Heimvannet ligger nært bilveien, men vi er likevel langt unna sivilisasjonen. Storjorda er et flott naturområdet, som er lett å kjøre til. Derifra kan man velge turer i alle grader (kort eller lang, lett eller krevende). Vi gikk rett over vannet, og teltet der.

Mens vi rigget opp telt og campområde, lekte ungene i skogen.

Å rigge campområde på vinteren består av mye graving. Vi må grave kuldegrop i teltet og et kjøkken/stue område. Er vi i flatt og åpent terreng må vi grave oss en do også.

Kort tid etter all gravingen, begynte vi å lage den tradisjonelle påskehøna vår.

Slik gjør vi det:

• Graver en stor snøhaug.
  • Former den.
  • Blander ønsket akrylmaling med vann på sprayflasker.
  • Spraymaler snøskulpturen.

Dagen etter trengte påskehøna litt vedlikehold.

Alltid når vi drar på påsketelting får vi masse koselig besøk av familie og venner 💛

Vi fisket en del og hadde ute mange bruk. Minstemann fikk 2 fine ørreter på hele oppholdet.

Maten vi hadde denne gang var:

1. Vanlig brødmat og pålegg til frokost og kvelds, som ofte spises inni teltet eller i stue/kjøkkenområdet vårt.

2. Mellommåltidene består ofte av pølser, nudler, rett-i-koppen-supper, havregryn og frukt.

3. Middagene denne gangen var gryterett og ris den ene dagen og grønnsakssuppe den andre dagen. På vinterturer henter vi som regel vann fra isfiskehullene eller smelter snø. Snøen henter vi fra et så rent område som mulig.

Denne natta var det kaldt ute. Vi bruker å ha varme klær liggende klart i nærheten tilfelle vi trenger å kle på oss mer. Også har vi alltid med varmeelementer. Enten selvklebende hånd- og fotvarmere vi fester ulike plasser på kroppen (aldri rett på huden), ut i fra hvor man syns det gir mest effekt. Selv har jeg de på ryggen og hoftene. Eller hotpacks som er gjenbrukbare varmeputer som vi legger nederst i soveposen.

Vi fikk to flotte dager på Heimvannet💛🐣

I starten av ferien  var jeg på jobb. Eldstekaren dro på hyttetur til Skaidi med en kompis og hans familie og var der hele påsken. Så mannen, hunden og de to minste dro på Løbergshytta i Gullesfjorden som eies av Harstad og Omland Sportsfiskere.

Den hytta er vi mye på. Man må være medlem av Harstad og omland SPF (NJFF) for å låne hytta.

Det er fine turområder og gode fiskevann rundt hytta. Hytta er uten strøm og innlagt vann og sjarmerende enkel. Man må fyre ved i peisen for å holde varmen og hente vann i elva for å ha vann til matlaging og personlig stell.

Oppholdet i Gullesfjorden resulterte denne gang i over 30 fisk under hele oppholdet.

Første dagen i påskeferien var vi en dagstur med gode venner på Møkkelandsvannet👇

Gutta fikk hver sin nye øks i påskegave, som ble godt brukt hele påskeferien.

Heimvannet og Møkkelandsvannet bruker vi mye på vinteren. Tidlig i vinter var vi på Heimvannet for en skøyte- og isfisketur👇

I februar i år var vi på Møkkelandsvannet og markerte Samefolkets dag, fastelavn, morsdagen og Valentinesdagen, som alle havnet rundt samme tid i år😅👇

Knuste eggeskall i bunnen gjør at man enklere kan se hvis det er fisk der.

Vi er glad i å snømale. Som regel bruker vi spraymaling som nevnt lenger opp. Men denne gangen brukte vi vanlig akrylmaling og pensler og malte rett på snøen. Idéen fikk jeg fra kollegaer på jobb, og det funker best på hard snø.

Vi hadde grønnsakssuppe til mat. Vi bruker ofte grønnsakssuppe da det er veldig enkelt å lage på et stormkjøkken, også er det veldig godt. Desserten var inspirert av Valentines og Fastelavn.

En fin dag, og selv mor fikk en liten fisk på morsdagen.

Et annet vann som vi besøker ofte hele året er Svartvannet på Storjorda. Mannen og minstemann var der senest i går på 1.påskedag. Her er bilder fra en tur rundt blåtimene i november.

Vinteren har også bestått av skiturer og deltakelse på ulike skidager og skikaruseller. Kilkameratene- og Medkila skilag er så flinke å arrangere ulike og flotte skiaktiviteter i Kilbotnmarka og Folkeparken.

KILBOTNMARKA👇

FOLKEPARKEN👇

Også har hunden vår, Kaila, fått seg mange jaktturer. Hun er veldig ivrig på jakt og flink å finne fuglene etter de er skutt. Vi øver enda på at hun skal bli enda flinkere til å komme tilbake med dem også😆
Foto: Leif-Roger Olsen

Vi har også vært masse på havet i vinter og fått masse ulike fiskesorter i fryseren😊

Gutta syns det er veldig gøy å studere linsa fra fiskens øye😅

Vinteren 2023/24 har vært fin sålangt. Selvom det er 1.april og vår mange andre steder, er nok ikke vinteren helt over her i nord enda. Men vi kjenner på at vi er i en overgang, og gleder oss til neste årstid.