Tips til historisk turdestinasjon og turmat



I helga hadde vi som kjent en uforutsigbar havtåke som kom og gikk rundt Harstad. Havtåka vises ikke på værmeldinga og kan være vanskelig å "lese".
Men vi endte opp med å båte ut til Arnøya. Arnøya ligger like utenfor Stangensbasen og er ikke større en 0,3km².
Vi var heldig og fikk skyfri himmel hele oppholdet...vindstille var det også. Sjelden klaff her på Hinnøya😆


Vi lagde ostesmørbrød til hovedrett og bananlapper med jordbær og vaniljesaus til dessert. 

Bananlappene kan lages på mange måter. Jeg bruker bestandig banan, egg og melk, også varierer det hvordan mel/korn typer jeg bruker. Denne gangen brukte jeg grovt mel. Jeg slumper bare med alle ingrediensene til jeg får en passelig tykkelse. Denne røren bør være passelig tykk. Røra lagde jeg hjemme og helte over på en flaske. Så tok vi med harstadgrillen og stormkjøkken.
Ostesmørbrødene pakkes inn i folie og legges rett på grillen. Bananlappene stekes på stekepanna som settes på grillen.
Harstadgrillen er en miljøvennlig og økonomisk erstatning til engangsgrillen.
Skriv "harstadgrillen" i søkefeltet på bloggen for å lese mer om grillen.





En liten ettermiddagshvil. "Jeg skal bare sole meg litt" sa han😆


Det er obligatorisk å utforske alle de gamle bygningsrestene på Arnøya hver gang vi er der. Barna elsker det, pluss at de lærer litt historie også.
Bygningsrestene man ser der i dag er fra folk som har bodd på øya fra 1689-1914 og fra det norske Luftforsvaret som etablerte stillingene for å overvåke sjø- og lufttrafikken. Det er lett å tru at bygningsrestene er diverse installasjoner foretatt av tyskerne under krigen (det har vi trudd lenge), men det antas at kun moloen er bygd av tyskerne.
Kilder: stangnesbatforening.net og arnoya.ibdata.no
















Alle klærne i innlegget er sponset av Skogstad Sport🙏

Kommentarer