Haakonsbu i Jonsheimen

I helga tok vi turen til Haakonsbu oppi Jonsheimen. Haakonsbu er ei DNT-hytte av Harstad Turlag som ligger på 522 m.o.h. Hytta kan nås fra mange startsteder. Vi valgte den ruta vi syns var mest barnevennlig, som starta fra Kongsvikdalen. Den ruta har en kilometerstand på 5,1 km, i følge skiltingen, eller 5,2 km, i følge ut.no Det er i alle fall drøye 5km km én vei, med en del bratte stigninger. Ruta fra Konsvikdalen er markert med blått, som betyr middels gradering, ut i fra ut.no sin rutebeskrivelse.

De som tok turen var vår familie med gutter på 15år, 7år og 5år. Guttenes bestemor og 2 hunder.

Den mest krevende etappen, både i bratthet og i bratthet over tid er på starten av turen.

Ved tregrensa begynner det å flate ut.

Spisepause på alle, før neste stigning.

Neste stigning er bratt, men kort.

Så flater det ut igjen, i et nydelig terreng som er en fryd for øyet og balsam for sjelen.

Mitt på bildet under, vises siste stigning. Dette er den siste store toppen før terrenget blir noe jevnere igjen. Etter den er det bare små stigninger.

Terrenget fortsetter å fryde øyet, med neongrønn mose, snøflekker, myrull, kule svaberg og mye mer.

Vi hadde aldri gått denne ruten før, så vi følte noen ganger at vi bare gikk og gikk og aldri kom frem. Og plutselig var bare hytta der.

Vi hadde lett yr med litt opphold i ny og ne, hele turen. Jo høyere vi kom jo mer gikk vi inn i det lave skydekket. Så det var utrulig godt å komme frem. De to minste guttene gikk som noen helter. Minstemann fikk hjelp med å bære sekken sin, store deler av turen, men han gikk hele turen helt selv.

Vi var fremme midt på dagen. Så resten av fredagen gikk til å innlosjere seg, hente vann, lage mat og bare slappe av og kose seg.

Haakonsbu består av ei hovedhytte med 4 rom, med tre sengeplasser på hvert rom, ei hunde/sikringshytte med 4 sengeplasser og ei badstu.

Eldstekaren og bestemora sov på hovedhytta, mens resten av oss sov på hundehytta. Vi tok alle måltider og sosiale lag på hovedhytta.

På hundehytta er det 2 hundebur. Både sengeplasser og hundebur kan forhåndsbestilles på nett.

Viste du at det også er lov å oppbevare jaktvåpen på hundehytta? Nye regler fra Harstad Turlag, er at det er lov å oppbevare våpen til jakt på hunde/sikringshyttene til Toralfsbu, Haakonsbu og Blåvattenhytta. Her gjelder også selvsagt vanlige regler for oppbevaring av jaktvåpen, samt bruk av skjønn. Andre turgåere som kommer på dagsbesøk skal slippe synet av jaktvåpen. Ha de f.eks. under sengen.

Lørdagen ble brukt til fiske, jakt og utforsking av nærområdet.

Dagen startet med lavt skydekke og yr/regn. Men solstrålene brøt seg bare mer og mer igjennom, utover dagen.

Dagen ble avslutta med et kveldsbad i mørket på mannen og eldstekaren, etterfulgt av badstu. Også de minste guttene og bestemor satt i badstua.

Dagen etter, var det rydding, nedpakking og vasking. Så en god frokost før vi tok fatt på tilbaketuren.

Søndagen bydde på strålende vær og en nydelig tur hjem.

Fotograf: Eva Tangen

Vel nede. Turen hjem gikk selvfølgelig raskere enn turen opp.
Med 5,1/2 km tur/retur og masse vandring i Jonsheimen på lørdagen, er vi fornøyde med et flott opphold, nye minner og noen gode tilbakelagte ca 12/13km i gåing på ei helg.