Hvordan holde små føtter tørr på tur?!

Vi får mange tur relaterte spm og det syns jeg er kjempegøy. Det gjør at vi må reflektere mer over hva vi driver med og hvorfor vi gjør som vi gjør. Slike spm er med å utvikle oss selv som personer og turbloggen vår. Nylig fikk jeg et spm om jeg kunne anbefale noen sko som holder barns føtter tørr på tur. Etter å ha svart, tenkte jeg at kanskje flere trenger samme tips:)
Still oss gjerne tur relaterte spm eller etterspør emner dere vil at vi skal skrive om.

Vi har ingen faglig kunnskap om skotøy ei heller om hvordan små føtter holder seg tørr på tur.
Men vi har egne erfaringer som jeg tenkte jeg kunne dele med dere. I tillegg til å dra mye på turer med egne barn, jobber jeg også i barnehage hvor jeg sitter igjen med erfaringer om barn i uterommet.

Hvordan holde små føtter tør på tur?
Her fins vel ingen fasit svar og det kommer jo an på hvordan type turer man drar på og hvilken årstid man er inne i.

Personen som stilte meg dette spørsmålet, sa også at de hadde funnet et par tursko til 1100,- med videre spm om det må koste så mye? Jeg tenker med engang "nei"! 
Barn må ha nye sko hvert år, ihvertfall annenhvert år, og da kan det for mange være kostbart å bruke over 1000,- på et par sko så ofte. De dyreste skoene trenger ikke engang å være de beste.
Hvor mye penger man vil legge i skoene må man vurdere selv, men det er ikke bare skotøyet i seg selv som avgjør om de blir våte eller ikke. Det er vel mer omstendighetene rundt, det står på. Med mindre barna har vadere på seg hver gang de skal på tur (ikke særlig ideelt, hehe), så kan de jo trø vann over skokantene og da nytter det ikke hvor dyre gore tex sko man har. Kommer det vann over skokanten, så blir de våt uansett. Man kan jo selvfølgelig bruke gamasjer, lårings eller bukse med strikk, men barn har en tendens til å klare å bli våte uansett;) Og på sommeren kan jo det bli litt varmt med gamasjer og overtrekkbukser med strikk.

Barn bør jo få utfolde og bevege seg fritt i naturen. Jo yngre de er jo mer ukritisk er de til å gå gjennom sølepytter og våte myrer. 
Selv opplever jeg at jeg i begynnelsen av turen prøver å oppfordre barna til å holde seg tør, mens mot slutten av turen blir jeg mer og mer avslappet, både i forhold til om jeg selv blir våt eller om barna blir våt på beina. Og siste del av hjemturen gir jeg til slutt blaffen, så ender vi opp søkkvåt på beina alle sammen;) Det har vel noe med at man ikke vil starte turen med å være våt, mens når man snart er ferdig og likevel skal hjem bryr man seg ikke like mye lenger:p
Jeg passer uansett på og ikke mase så mye eller stoppe barna fra å være spontan og impulsiv i naturen, da det kan være med å skape negative assosiasjoner for turopplevelsen, pluss at det ikke minst stopper dem fra å nettopp være spontan og impulsiv. Barna lever mye mer i "nået" enn vi gjør, noe som er viktig for selvutviklingen, grovmototriske ferdigheter og det å bli selvstendig og løsningorientert.

På våren, sommeren og høsten er det som regel ikke så kaldt at det gjør noe særlig om barna blir våt. De bryr seg jo ofte ikke om, om de blir våt. Det er gjerne vi voksne som blir stressa av det, og det er våres holdning til våte sko, som avgjør hvordan barna takler det. Blir vi sinte, fortvilte og sure fordi de er våt, så blir jo de også det.

Men det er klart at mange barn helt av seg selv kan synes det er ubehagelig og bli våt. Og i Nord-Norge kan våren og høsten by på kalde dager, og da blir det også kaldt på føttene når de blir våte, og det kan også skape dårlige tur opplevelser.

Så endelig, her kommer jeg til mine tips. Ha alltid med ekstra sokker og brødposer på tur;) Thats it;)
Skift sokker og ta brødposer utpå foten, før de putter føttene ned i skoen igjen. Husk at plast ikke puster, så ikke gjør det for stramt rundt ankelen, slik at det kommer luft til. Noen ganger kan bare det å skifte sokker være nok, hvis skoene ikke er så kjempevåte. Og er man på en tur hvor man skal lage bål, så ta ut sålene og tørk sko, såler og sokker over/ved siden av bålet. Ikke for nært, da kan gummien på skoene smelte. Det vet jeg av egen erfaring, hehe;)
Det kan også være litt utfordrende med skotørking på bål, ved at barna syns det er ufattelig kjedelig å vente;) Hvis de er veldig kald på føttene mens de venter så pakk de inn i noe varmt, for når de små bena ikke er i bevegelse blir de enda kaldere på føttene.
Et annet lurt tips til tur på våte dager/i vått terreng er at man kan bruke ullsokker, den tynneste varianten, selvom det er sommer. Den tynneste ullsokken er så tynn at den ikke oppleves for varm selv på varme dager, men siden det er ull oppleves det heller ikke like kaldt når de blir våt. Ull har den egenskapen ved at den fortsatt varmer selv når det blir vått.

Det er vanskelig å komme med tips til sko, men det fins mange gode gore tex joggesko og fjellsko som ikke trenger å være for dyrt. Selv har jeg alltid kjøpt gode tursko til barna på friluftsavdelingen på gamle Obs i Harstad, til under 500,- Vet ikke hvordan det er med utvalget på den nye Obs´en. Jeg fant også nylige rimelige gore tex sko på XXL. Også kan man finne rimelige sko på nett. 
Jeg kan ikke tipse om noen spesielle merker eller nettbutikker, for utvalget og prisene varierer hele tiden, men mitt tips til våte dager/terreng er å ha gore tex joggesko eller fjellsko. Aldri støvler, med mindre turen er kort og man bare skal pjuske rundt på ei myr å plukke bær. Støvler/cherrox er tungt å gå med, hvis man skal gå langt og lenge. De er heller ikke særlig praktisk å klatre oppover fjellet med. 

På vinterturer må man tenke annerledes. Da kan det være direkte farlig å bli våt og kald på bena. Da er det lurt å med flere par ekstra skift, med ullsokker og gjerne et ekstra par ullsåler, så man kan bytte selve sålen i skoen. Vinterskoene er ofte så høye at de når over ankelen og barna har ofte gamasjer eller bukse/dress med strikk som festes under skoen. Nye strikk til buksene/dressen kan kjøpes separat og tar lite plass i tursekken, hvis strikken skulle ryke.
Hvis vi er på skitur på de kaldeste vinterdagene, hvor vi også skal stoppe å campe, har jeg alltid med vinterskoene til barna i sekken. For skiskoene er lave og ikke bestandig så varme, og når barna begynner å leke og herje i snøen (uansett om de har gamasjer), så er det nesten garantert at det smyger seg snø inni skoen;) 
Og av erfaring fra egne barn og barnehagebarn, så vil jeg på det sterkeste anbefale og aldri bruke cherrox eller støvler på barna, på de kaldeste vinterdagen, i sær hvis man er langt fra hjemmet. Disse skoene er rett og slett ikke varme nok, uansett om de er foret, og jeg har opplevd alt for mange tilfeller av blåe og forfrosne tær i slike sko.

Et siste tips er også å IKKE kjøpe tursko 1-2 str større bare for at de skal ha noe å vokse i. For store sko er tungt og klumsete å gå på tur i. Til hverdagsbruk er denne taktikken sikkert grei, men til turbruk (ihvertfall for de som går mye og langt på tur), anbefaler jeg å styre unna den taktikken. Da kan man heller finne et par billigere sko, så man føler at man heller har råd til å bytte de ut etter et år.
Det er det samme om du bruker 1000,- på et par sko som skal vare i 3 år, eller om du bruker ca.300,- på et nytt par 3 ganger i løpet av 3 år. For som sagt så er ikke det dyreste nødvendigvis det beste, og barn klarer å bli våte på bena de, uansett om de har dyre sko, fordi de beveger seg på en annen måte enn vi gjør på tur, og de leker og utforsker og finner de våte stedene.

Dette innlegget er myntet til særlig våte dager og særlig vått terreng. Til delvis våte dager og delvis vått terreng har jeg erfaring med at gore tex joggesko og fjellsko, holder barna tør hver eneste gang. Vanlige joggesko duger kun til helt tørt terreng;) 

Selv har vi vært på noen bærturer siste uka, hvor jeg og Tom-Erik hadde fjellsko, eldstekaren hadde støvler og minstekaren hadde gore tex jogge sko. Alle, untatt minstemann (som satt mye i bæremeis) blei søkkvåt på beina, og vi hadde ikke med skiftesokker eller brødposer:p Heldigvis er det ikke så kaldt enda, at det hadde noe betydning. Eldstekaren klagde litt over at det var tungt å gå med støvler, da vi gikk lengre enn jeg hadde trudd vi skulle gjøre. Når turene blir lange, så er ikke støvler noe særlig å gå med. Man feiler og erfarer så lenge man lever;)

Vi har vært to ganger på storjorda siste uka å plukka både blåbær og multebær, og det var rimelig vått, men en flott tur. Ungene brydde seg ikke om at de var våte, og ikke vi heller siden temperaturen var grei.





Svigermor plukka litt kantarell også og hun syns det er best å gå i støvler:) Man må gjøre sine egne erfaringer og finne det som passer best for seg og sine. Ikke la været bestemme om du skal ut på tur eller ikke. Ta det som en utfordring og finn en løsning:)


Vet ikke om jeg burde si dette:p Derfor kommer det nederst i innlegget, hehe;) 
Alle gikk og plukka i sitt tempo, jeg havna bakpå som vanlig, og klarte å rote meg bort. Vi ble invitert av et vennepar som har hytte på Storjorda, til vafler etter turen. Jeg kom lovlig seint etter de andre for og si det sånn. Var nødt til å spørre andre turgåere etter retning og bruke gps´n på mobilen for å kommer meg fram tilslutt;)  Men jeg kom fram, og jeg fikk vaffler;) Og ungene lekte å koste seg. Fin plass å ha hytte<3



Dette bildet er fra kjæreste-bær-turen jeg og Tom-Erik hadde alene en sen kveld, og det var bare så nydelig den dagen. Kunne stått og knipsa i evigheter, men jeg turte ikke havne bakpå igjen;)



Kommentarer