Harstadgrillen og solboller på regnvåttur i skogen oppfor huset vårt.

I dag tok vi turen rett opp i skogen oppfor huset vårt. Vet at ungene i strøket her (inkludert min eldste), bruker å leke der, men har aldri vært der sjøl. Og det angrer jeg på! For en fin naturplass vi har rett utfor huset. Perfekt for minstemann å få øvd på gå selv, pluss at skogen hadde akkurat passelig ulendt terreng for å stimulere grovmotorikken til en 2-åring. Dit må vi oftere.

Var så fint å pakke sekken og bare gå rett ut!

Vi tok med oss hjemmelagde solboller (se bilder og oppskrift nederst) og den flotte Harstadgrillen. Les om den økonomiske og miljøvennlige grillen HER.


Harstadgrillen tar liten plass i sekken:



Man kan bruke både ved og kull, og vi liker begge deler. Denne gangen brukte vi kull. 
Jeg fylte en brødpose med kull, og helte tennveske over. Så knøt jeg sammen posen og ristet og blandet det godt. Jeg tok en ekstra brødpose utenpå for sikkerhetsskyld.


Det eneste vi trengte å ha med i tillegg til grillen, var en liten pose kull og noen tennbriketter.


Den er enkel å pakke opp.....


.....og enkel å annvende:
Først la vi tennbriketter nederst og fyrte de opp, før jeg la på den nederste risten....


....så helte jeg kull over den nederste risten og la på den øverste risten. 


Når det er klart er det bare å begynne å lage den maten du vil. Du kan tilberede mat i panne eller kasserolle, eller legge mat direkte på grillen. Det ble pølser igjen på oss, og de blir kjempefort ferdige siden grillen er så liten og blir så fort varm. Den blir faktisk veldig fort kald også, etter man har tømt den. Det er jo perfekt, så slipper man å vente på at den skal bli avkjølt.


Fin plass!


Blir så lei av å vente på sola, så jeg lagde solboller i dag som vi tok med. Tradisjon i Nord-Norge er jo å lage solboller og ha solfest når sola kommer fram. Men jeg tenkte at våres lille "solfest" skal lokke fram sola, bare vent å se😉


Brukte Harstads egen Bakerinne sin oppskrift og lagde til og med vaniljefyllet selv.
*STOLT*
Se oppskriften hennes HER.



Kommentarer