Isbrevandring i Okstindan på 1500 moh og overnatting på prisvinnende Rabotthytta

Torsdag 01.09.16 dro jeg på jentetur til Okstindan i Hemnes, med 6 andre flotte damer. Vi var godt spredd i alderen 30-40 år, og kom fra ulike landsdeler av Norge. Jeg kjente bare ei av damene, og er evig takknemlig for at jeg fikk være med på denne spektakulære turen. Fra Harstad er det 48 mil til Okstindan. Vi kjørte først til nydelige Saltfjellet og overnattet på idylliske Lønsstua, se her.
Fredagen kjørte vi videre til Mo i Rana, hvor vi plukka opp ei trønderberte, som kom med fly fra Bærum. Så kjørte vi mot Okstindan, hvor vi parkerte på ca 700 moh. Oksskolten er Okstindans høyeste punkt med 1916 moh. Men turen gikk først til turistforeningens, prisvinnende hytte nr 500: Rabotthytta, som ligger på 1200 moh. Der møtte vi de siste 4 damene som hadde gått opp dagen før. 3 trønderdamer og ei fra Førde. Det er seriøst den kuleste hytta jeg har sett og bodd i. Også fikk jeg bli kjent med så mange glade og nydelige damer. Vi bodde alle 7 oppe på hemsen, som var som en liten loftsstue og overnattet på hytta til søndagen. Lørdagen var vi på isbrevandring på Okstindbreen, på vestisen, som ligger rett ved hytta. Vi hadde bestilt guide fra Rana Spesialsport som tok seg godt av oss. Pga av skodde og usikkert vær, fikk vi ikke utført noe isklatring og heller ikke gått på noen av de mange toppene som stiger majestetisk opp fra breen rundt. Men vi vandret i taulag over en fantastisk bre, og var på det høyeste på 1500 moh. Tiltross for alt bare var hvitt pga skodda, var det en fin tur. Artig å oppleve noe nytt. Innimellom lettet skodda, og vi fikk et glimt av Okstindan og Okstindbreen. Dette er et stort område, og man må bruke flere dager for å få oppleve alt. Guiden kunne fortelle at isbrevandring på østisen i mai mnd gir en enda mer spektakulær opplevelse og større muligheter for klatring i bresprekker. Så da må man tilbake da!!!

På starten av breen trengte vi ikke utstyret på oss

Gjør oss klar for vandring

Vandringen er i gang

Vi var alle fornøyd med isbrevandringen:):)

Her er noen bilder fra da vi gikk opp. Det var en kort, fin tur med start på 700 hm, så vi hadde bare 500 hm igjen å gå:)

Vi tok en liten matpause i en liten, enkel hytte kalt Steinbua. Er den ikke kul?

Snart oppe nå:)

Den flotte Rabotthytta!!
Med innlagt strøm, to innedoer, 1 bad, 7 rom, stor hems, stor stue, stort kjøkken og panoramavinduer.

Vi hadde jo all slags vær denne helgen, utenom skyfri himmel. Straks skodda letta, gikk vi ut å knipset bilder av den utsikten vi fikk;) Rundt hele hytta var det nydelig utsikt. Ikke så rart når man er på 1200 hm.

Lille meg, på kanten av verden:)

Kvelds idyll:)

Inni hytta:

Stua:

Vi lagde pastagryte til kvelds:

Ingenting er som å spise middag med en slik utsikt og så flotte damer:)

Kveldskos<3

Ved å være medlem av DNT får du unike tur opplevelser. Du får tilgang til flotte hytter spredd i hele Norge og muligheten til å oppleve nye og spektakulære turer. Hyttene er tilgjengelig for alle DNT medlemmer, så mange ganger kan det være eller komme nye folk til hytta. Kommer an på populariteten på hytta. Da får du også muligheten til å stifte nye bekjentskap, og det er jo koselig:)