Bære- sjal, sele eller meis på fjelltur med de minste barna


Herlighet for en rakettforskning det er å velge rett bæretøy til barna. Det er et hav av meninger, artikler og forskning på nett, og man kan til tider bli sprø.
Pga at 2-åringen vår aldri ble helt fortrolig med bære- sjal eller sele, ble aldri jeg heller fortrolig med det. Vi venta heller til han ble stor nok til å sitte i bæremeis før vi tok han med på tur. Da han var 6mnd kjøpte vi en Osprey bæremeis, som vi etterhvert har blitt bare delvis fornøyd med. Største ulempen er at barna vokser så fort ut av den. Han har egentlig vært for stor til den i lang tid, og nå har vi endelig kjøpt en ny bæremeis. Den er fra Bergans og vi prøvde den ut i dag og er så langt mye mer fornøyd med den.

Til minstemann på 2,5mnd har jeg en Ergobaby360 bæresele som har vært storebroren sin, men jeg syns han er for liten i størrelse enda til å sitte godt i den, selv med nyfødtinnlegg. Så jeg endte opp med å kjøpe Caboo close, 👆 et ferdigknytt sjal. Jeg hadde litt erfaring med Caboo sjalet fra storebroren sin spedbarns tid, da jeg fikk låne et hos en venninne da. Forskjellen fra den gangen til nå, er at jeg har vært tvungen til å ha litt mer tålmodighet med å lære meg skikkelig med bæresjal, da jeg er nødt til å ha begge hender fri. Med en spinnvill og sjalu 2 åring i hus, må minstebror være under mitt tilsyn hele tiden. Pluss at bæresjalet er den eneste plassen minstemannen roer seg skikkelig ned på og får de gode lange lurene sine på, på dagtid. Dette bæresjalet er blitt en del av meg nå, vi er blitt ett😅😆
Jeg er veldig fornøyd med Caboo og bruker det hjemme og ute. Det var litt tungt for skuldrene å bare en snart 6kg baby på magen på en topptur, så det blir ikke så lenge til vi flytter han over i Ergobabyen til turbruk. Ergobabyen er jo lagd for å kunne bruke ute, med sitt vindtette stoff og sin innebygde solskjerm man kan trekke over hodet til babyen. Vi har til og med et vind- og vanntett trekk med fleecefôr til denne bæreselen. Gleder meg til å bli bedre kjent med dette bæretøyet.

I dag gikk turen til Keipen nord (forrige gang var vi på Keipen sør). Keipen er en liten topp på Aunfjellt på 496 hm, hvor man kjører mesteparten av høydemeterne opp. Denne toppen er akkurat passe lang og har et enkelt terreng, som er fint når man har småbarn med på tur. Tross sin lave høyde er utsikten ubeskrivelig vakker. Aunfjellet med alle sine utsiktsrike topper er et av mine favorittfjell. Blir aldri lei.

I dag hadde eldstekaren vår med seg 2 kompiser. Vi hadde også med oss en hund vi luftet for en kollega av meg, som har fått tretthetsbrudd i foten. Også var min kjære mamma med, med sin og søsteren sin hund. Så det var mye barn og hunder på tur i dag😆😁

Så fornøyd med Bergans bæremeis!!


Mamma lever farlig👀😨😏

Storguttene bader👍💦


Ikke lett å være mellomste bror. 
Ikke like stor som storebror som får gjøre masse kule ting, som f.eks. og bade i vannet på fjellet. 
Ikke like liten som minstebror som hele tiden får henge på mamma i bæresjal eller til brystet. 
Lille, kjære 2-åringen min, tru meg når jeg sier at jeg elsker deg like høyt som jeg alltid har gjort og at den massive oppmerksomheten mot minstebror er bare for en periode💔💖 Du er akkurat passe stor og perfekt som du er💙

Spisetid😊

💚Kjernefamilien💚5 kløveret💚


Hadde med såpeboblevann til barna, men endte opp med å bruke den mest selv. Utrulig gøy og kule bilder😆




Bildene under er tatt av min mamma, Eva Tangen:


Kommentarer