Hengekøye eller telt? Og hvor kan du overnatte ute?

I helgen som var, var vi igjen på overnatting ute på Rogla. Dette er en perfekt teltplass både for familie, vennegjenger og kjærestepar. Men eneste måten å komme seg dit, er med båt.
Mange følgere har i det siste spurt etter tips til enkle og familievennlige teltplasser, så jeg har ramset opp noen forslag nederst i dette innlegget.

[Denne gangen tok vi oss enn skikkelig rundtur på øya. Det er det 4 år siden sist vi gjorde. Se og les om utflukten lenger ned.]

Vi hadde feriegjester fra Alta på besøk i forrige uke. Barna våre sin gammel- tante og onkel. De hadde med seg kajakkene sine, og ville veldig gjerne både få padle og se noe av Harstads vakre natur, så da ble Rogla et perfekt valg.
Begge er vokst opp på gård, og tanten min som er søstera til min pappa er vant med lange turer i lakseelva fra hun var ei lita jenta. De har med stor iver og engasjement oppdratt og fulgt opp to sønner som begge er aktiv innen idrett, ja den ene er til og med verdensmester på ski. Og hele familien er glad i tur og sport. Så det var ingen sak for dem å padle til Rogla, de tok til og med en runde rundt Lille Rogla på samme turen, til tross for at de ikke har padlet så mye.
Det var imponerende og inspirerende💪

Som hovedmiddag lørdagskveld bydde vi på kveitepakke. Kveita var ferdigstekt hjemme og grønnsakene kuttet opp på forhånd. Her har jeg brukt paprika, søtpotet, gulrot og brokkoli.
Blandet alt sammen med diverse krydder og litt smør og pakket det inn i aluminiumsfolie.

La det ligge på bålet i ca 20min. Enkel, rask, sunn og veldig god turmat😋👌

De gangene vi har overnattet på Rogla har vært i Saltvika og vi har brukt den fine gapahuken der til lagringsplass for alt av utstyr og mat. Det er ikke akkurat overbefolket der ute, men om det skulle komme noen rydder vi selvsagt bort tingene våre. Ellers har vi ofte med en tarp til oppbevare utstyret under når vi er på telttur. Maten tar vi da inn i forteltet.

Kveldkos!

Sola spandere noen stråler på Harstad.

Hengekøye eller telt?
Vi er fremdels så fersk på hengekøye-fronten at vi enda tar med telt. Så foreløbig merker vi ingen forskjell på tyngde og volum i oppakningen.
Jeg merker at jeg ligger mest behagelig i en hengekøye og at minstemann sover bedre i hengekøye enn i telt. Eldstekaren foretrekker også foreløbig hengekøye, mens mellomstemann er det litt ymse med. Han sliter litt med å finne roen uansett når han ligger andre plasser enn i sin egen seng. Han finner ikke roen engang i dobbelsenga vår hjemme, hvis han skal prøve å ligge der pga av sykdom eller mareritt.
Mannen sover best i telt, så han og den mellomste sov i telt denne gangen. Kl. ble faktisk 01.00 denne gangen før 3-åringen sovna😮🙈

Mitt beste tips er at man bare må prøve seg fram og at man må være forberedt på at ting forandrer seg fort med barn. De er i stadig utvikling og det som funker den ene gangen, trenger nødvendigvis ikke funke neste gang. Foreløbig har i allefall jeg, den minste og den eldste gutten, det helt konge i hengekøyer. Jeg kjenner at jeg bare elsker det😆

Når det gjelder bekledning i køya, har vi litt mer på oss enn i et telt. Jeg begynte med tre lag (to lag ull og ett lag fleece ytterst) på minstemann. Han hadde også halslue, votter og lester, alt i ull.
Etter bare noen timer røyk, fleecelaget, lua, vottene og lestene.  Han sov hele natten i to lag tynn ull.
Vi bruker alltid vognposen hans av dun og ull, og et lammeskinn som underlag, til han når vi overnatter ute. Det samme gjorde vi med 3-åringen når han var så liten.
De andre bruker bare et lag ullundertøy, mens jeg har som regel et lag til på overkroppen bare.
Det varierer litt med hvordan sovepose vi andre har og hvor mange liggeunderlag vi har. Her oppe i Nord kan det jo bli veldig kaldt selv mitt på sommeren, men på varme dager som det har vært nå i det siste bruker vi vanlig liggeunderlag og 3 sesonger poser. Unntatt meg, jeg bruker nesten alltid vinterpose😆

Utsikten fra min køye💕

Morgenen etter våknet minstemann og jeg først, vi utforsket litt i fjæra før de andre våknet.

Når alle våknet dekte vi frokostbord. Det ble til og med pølser og ostesmørbrød til frokost.

Litt lek før rundturen.

Turen er i gang, og første stopp ble på det Roglas "busstopp".

Når vi kom ned til den plassen som en gang var Roglas mest bebodde plass på øya, så vi på alle de gamle husene som nå er hytter og sommerhus. Der utforsket vi også en gammel brønn. Artig for alle å se hvordan folk en gang bodde. Vi fikk også komme inn i en av hyttene, og bl.a. se hvordan de oppbevarte og lagde mat i en grovkjeller.

Nydelig utsikt - nydelig plass💕

For å komme oss over til sørenden av øya må vi gå over en helt fantastisk bru. Mannen som er den eneste med hytte på den enden av øya, har laga denne helt selv, for å kunne komme seg fram og tilbake uavhengig av flo. Vi fikk vite av en av hytteeierne på øya, at denne mannen i sine yngre dager måtte planlegge turene sine etter fjæra. For så å skaffe seg to robåter, en på hver side. Tilslutt lagde han denne brua. I dag har han båtplass på sin side av øya.

Vel over, er vi på brubyggerens eiendom. Her har han hytte og grillbu. Alt har han bygd selv. Heldigvis var han på hytta, så vi kunne spørre om vi fikk utforske litt rundt tomta hans.
Hyggelig som han var fikk vi det, pluss en lang og koselig prat med på kjøpet.

Mannen her ute har over flere år plukka glass som kommer rekende inn i fjæra rundt tomta si. Glasset samler han i en balje som kunst. Kreativt!

Dette treet kunne han fortelle at var godt over 100år gammelt.

På tur hjem var 1-åringen lei av å sitte i bæremeis og 3-åringen lei av å gå. Da var det godt at det var mange som kunne dele på å bære💕

På hjemveien stoppet vi innom det som engang var skolen på Rogla.
Det er altså så flott å besøke Rogla, å snakke med så mange fine mennesker som kan så mye historie om øya, å få følelsen av hvordan det en gang var her ute på denne idylliske øya. Lærerikt for ungene er det også.

På gjensyn Rogla, du er flott!

Tips til enkle og familievennlige teltturer:
  • Aunfjellet har mange fine vann langs veien som er fine å telte ved. Samme gjelder Storjorda. Begge disse plassene er så langt unna sivilisasjonen at det ikke gjør noe om man telter nært veien. Det fine ved å telte ved vann, er at du slipper å frakte på drikkevann.
  • Innerst i Straumsbotn er det også noen plasser som er nydelig å telte ved. Samme gjelder innerst i Austerfjorden, men der trur jeg det er blitt litt "overtatt" av campingvogn- og bobilturister. Begge disse plassene ligger helt nede ved havet, og man kan kjøre bilen helt inn til teltområdet.
  • Ellers kan man gjøre det enkelt å telte i skog og mark man har rett rundt seg, så lenge du finner et flatt området. Man må ikke telte ved vann.
  • Rundt hele Stangnesområdet er det også mange nærliggende og vakre plasser nede i fjæra som er perfekte å telte ved. Det unike med de fleste Stangensfjærene er at det er enkelt og kortreist fra Harstad, men likevel langt fra folk og boligfeltene. Kart over alle Stangnesfjærene, lagd av Gangsåstoppen barnehager👇

Noen tips for nybegynnere:
  • Det er fint å telte med barna i hagen først. Sommerferien er et perfekt tidspunkt for å slå opp telt i hagen og bare la det stå. La barna leke i det. La de som er stor nok få sove der om nettene, eller sov sammen. La de få ha overnattingsgjester og bruk teltet til å skape gode og positive assosiasjoner.
  • Når dere så skal på deres første, ordentlige telttur, så prøv å være ved teltområdet i god tid før legging, å slå opp teltet med engang. Barna syns ofte telt er så spennende at de som oftest vil utforske det først. Det er greit at de er ferdiglekt med teltet lenge før de skal sove der.
  • Ha med noe som barnet føler trygghet rundt, f.eks: en bok, en bamse, en leke etc.
  • Ikke ha så høye ambisjoner de første gangen og ikke la barna føle noe skam hvis dere må avbryte. Ros den tiden de sov i teltet, om det er 2 timer, 5 timer eller ei hel natt.
  • De første gangene er det lurt å telte på et området som er nært og kjent for alle.
Ellers er det også veldig lurt å kunne allemannsretten før du skal legge ut på tur. Denne nettsiden har lagd en fin oversikt over allemannsretten koblet opp mot telting.