Overnatting ute, god turmat og midnattssol!

Natt til onsdag var et vakkert og varmt døgn i Harstad. To hele dager med skikkelig sommer.
Vi tok med oss hengekøyer og telt og dro opp på Aunfjellet for en natt i naturen med familien.
Vi hadde feriegjester fra Trondheim-> min fetter og hans kone, som også er turentusiaster, som ble med på turen.

Det fine med Aunfjellet er at man kan kjøre ganske langt opp på fjellet, sette bilen ved en av de mange parkeringslommene, og gå minium bare et par hundre meter fra veien for å finne nydelige teltplasser. Selvom du er like ved veien, er du likevel langt fra trafikk og siviliasjonen, da Aunfjellet ligger et stykke fra byen. Vi lå ved det nest siste vannet før man begynner å kjøre ned fra fjellet igjen mot Elgsnes, og gikk kanskje ca 500m.

11- og 3-åringen fikk pakke sekkene selv. 3-åringen får enn så lenge fylle sin sekk med bamser og leker, mens 11-åringen får en pakkliste som inneholder alt av nødvendig utstyr for en natt i naturen, unntatt maten.
På den måten lærer de seg å vite hva som må være med, hvordan man pakker samt å bære oppakning til lengre turer.
11-åringen hjelper også av og til å bære fellesutstyret. Og på slike turer som har så kort avstand fra bil til camp unner vi oss ofte litt ekstra i oppakningen.

Ørretkosedyret er med😆😍 et av favorittene!

Vi starter alltid med opprigging av telt og køyer først. Da får barna utforska seg ferdig med det i god tid før legging, og vi voksne slipper å tenke mer på akkurat den jobben. Da har man resten av dagen/kvelden til kos.

Far i huset og 3-åringen lå som vanlig i telt. De begge foretrekker det best. Feriegjestene lå i sine køyer.

Jeg og 1 åringen lå i hver våre køyer tett ved siden av hverandre, så jeg raskt kan justere/trøste/ordne, gjennom natten.

11-åringen øver på å gjøre det meste av opp- og nedrigging av køya, med utstyr, selv. Både han og 1-åringen har køyer med integrert myggnetting. Noe jeg nå i etterkant vil anbefale, hvis du skal kjøpe deg køye.

Den myggnettingen jeg har, er et nett som man trer rundt hele køya, og er dermed stor i pakkevolum.
Feriegjestene våre hadde en annen type myggnetting, som de bare trer rundt liggeunderlaget og fester med et tau fra toppen av nettingen, til treet. Denne nettingen var mye mindre i pakkevolum, men dog også mindre å ligge inni. Deres erfaring er at de f.eks. ikke kan strekke armene over hodet.
Så her blir det en smakssak når man skal velge netting.
Forskjellen på størrelsen på de to ulike nettingene er iallefall stor👇 Lurt å tenke på i forhold til lengde og vanskelighetsgrad på turen.

Vi var så heldig at feriegjestene våre ville lag mat til alle. De diska opp med scampi- og fiskewok og eplekake til dessert. Alt ble lagd ute.

Selve røra til eplekaka (4egg, 200g sukker, 200g hvetemel og 200g smør), ble lagd hjemme.
De begynte med kaken, fordi den må stå på glørne i 1,5t.

Til en slik kake, er de ordinære stormkjøkkenene med 3 gryter i ulike størrelser helt geniale. Hun helte røren i den minste gryta. Tilsatte kanel, sukker og epler og satte den lille gryta oppi den største. Mellom den lille og store gryta la hun noen små steiner, så ikke kaka blir svidd.
Hun brukte den 3.gryta/stekepannen som lokk.
Info til de som ikke vet hva stormkjøkken er:
gryter som tåler å settes på bål og primus. De er små og lette, og uten håndtak. Det følger med et separert håndtak, som passer til alle grytene. Grytene og håndtaket er konstruert slik at de passer oppi hverandre, og er enkelt å pakke med seg i sekken.

Den store gryten står i ro på bålet hele tiden og samler opp en stabil grunnvarme, mens man bruker håndtaket til og jevnlig snu den minste gryta med kakerøren oppi.
Den lille gryta må vendes på hele steketiden så kaken ikke blir svidd.

De tre ulike komponentene i middagen ble stekt hver for seg. Det var en salatwokmix, scampi og fiskekaker skjært i terninger. Ris ble kokt på primus. Kjapt, sunt, enkelt og godt!

Serveres med sweet/chili saus😋

Slik så den ferdige kaken ut og den smakte utrulig godt. Dette skal vi prøve, i forskjellige smaker😋👏

Ellers ble dagen og kvelden brukt til utforsking, klatring, fisking, lek, spill, bading og kos.

Kreativ bondesjakk👍 Kreativ og engasjert feriegjest💓

Badetemperaturene i ferskvann er gjerne litt mer behagelig enn i de nordnorske hav😆👌
Men mor sjøl, nøya seg med å se på😅
Her ligger jeg i en dobbelkøye, som egentlig er mye mer behagelig å ligge i, enn i enkeltkøyene.
Denne køyen bruker vi ofte å ha med, også på dagsturer, til lek og kos.

1-åringen ble lagt til vanlig tid og sovnet som normalt, men....

...etter en lang powernap vekket det skinnende sollyset og varmen han opp. Jeg skulle ikke få lagt han igjen, så jeg tok like gjerne han og feriegjestene med meg, på en midnattssoltur, til en av de vakreste fjelltoppene på Aunfjellt, Litjehornet.

Midnattssola var veldig fin syntes 1-åringen😉

Vannet vi lå ved, sett fra Litjehornet👇

Vel nede, havnet vi omsider i køyene. Klokka var rundt 02.00 før det var stilt i campen.
I de bakerste køyene ser dere de smarte myggnettingene ferigjestene hadde med seg.
Den fremste køya er 11-åringen sin hengekøye med integrert netting.

Tiltross for oppholdsvær, kom det et uforventet "troperegn". Da måtte alle vi "køyefolkene" opp midt på natta og henge opp hver vår tarp i all hast. Klær, utstyr og mat måtte legges tørt. Det var litt av en opplevelse og jeg kjente at det hele ble bare komisk.
Kun 1-åringen som allerede var utstyrt med tarp og de to som lå i telt, gikk glipp av denne erfaringen😏😅
Feriegjestene hadde bare en tarp, og måtte legge seg under hverandre👇 Bildet er tatt morgenen etter, når det bare var jeg og 1-åringen som var stått opp.

Når alle var stått opp og inntatt frokost, fortsatte vi gårsdagens aktiviteter, til vi ble så lei av fluer, klegg og mygg at vi pakket sammen, og satte kursen ned mot havet.

På slike varme dager vekkes det gjerne et intenst liv i disse insektene. De harmløse, men dog så irriterende fluene hadde vi med oss hele oppholdet. Myggen var litt av og på, men den siste dagen kom også kleggen. Det var den som virkelig fikk oss til å endre oppholdsted😆🐝

Alle har jo ulik terskel for insekter, men vil man unngå de helt, bør man velge åpent landskap helt nede ved havet.

3-åringen var meget lettkledd, sikkert halvparten av tiden vi var der. Og det var likegreit når feriegjestene lagde han et lite gjørmebad til han og lekene hans😆😍

Alt pakket ned og vi er veldig klare for stranda!!

Vi kjørte ned på andre siden av fjellet, helt ned til veis ende, til vakre Elgsnes.

Her ble det ordinær strandlek, som bading og utforsking av ulike sjødyr. Vi studerte snegler, krabber, små flyndrer, kråkeboller og ulike glassmaneter.

Alle sommerklærne (shorts og t-skjorte) som de tre gutta våre har på seg er fra Skogsatd Kanebogen.

"Shortsene er i teknisk hurtig-tørkende materiale. De har en god del stretch for å enklere kravle gjennom skogen, hoppe over steiner og generell utfoldelse." Se her: teknisk shorts/skogstadsport.no.

T- skjortene de to minste har på seg er av vanlig bomull, mens eldstekaren har en teknisk skjorte i lett treningsstoff. Se utvalget her: Skogstadsport.no