Organiserte barneskirenn - bare fryd og gammen?


I dag var vi på IF Kilkameratene sitt arrangement: Barnas Skidag. Et kjempeflott opplegg med masse ulike skiaktiviteter og selvfølgelig medalje og andre fine premier. Arrangørene har virkelig klart å legge til rette for en hel dag med skiglede.

Teksten fortsetter lenger ned.








Såpebobler var nesten like kul premie som medalje😁
Poden er ikledd klær sponset av Skogstad Sport fra topp til tå. Parkdressen er sesongens nyhet. En teknisk, vanntett parkdress i tolags materiale, som er forsterket på knær og rumpe for bl.a. kne- og rumpe skliing. Dressen har også refleksdetaljer for å lyse barna opp på mørkere morgener og kvelder.


Vi har også meldt de to minste gutta på Medkila Skilag sin Barneskikarusell, som varer over 4 kvelder spredd over ca 1 måned. Utrolige flott arrangement med varighet på ca 1 time, hvor fokuset ligger på skirenn. Opplegget deres er lagt til på hverdagene.

Første gangen vi skulle dra var begge gutta spent og ivrig. De fullførte skirennet med masse glede.
Andre gangen var ikke 4-åringen like gira på å dra, mens 2-åringen var veldig oppspilt. Vi kom ut av bilen og 4-åringen begynte å rope "jeg vil ikke gå på ski" og mange andre strofer jeg ikke orker å skrive😝
Jeg satt lenge og motiverte og lokket, mens jeg egentlig følte at jeg prøvde å tvinge han til noe han ikke ville. Jeg var ikke særlig høy i hatten og følte jo at alle fulgte med oss😆
Pga situasjonen jeg var i, begynte jeg å legge merke til andre familier rundt meg som hadde akkurat de samme utfordringene. De fleste barna suste avgårde glad og lykkelig på skiene sine, men det var en og annen negativ mine rundt omkring😅
Tanker som "vi har jo betalt for dette", "han liker jo å gå på ski" og "nå har vi jo kommet hit" surret rundt i hodet, samtidig som at jeg tenkte at han må jo ikke fullføre hvert skirenn koste hva det koste vil. Ingen barn skal tvinges gjennom dette pga de voksnes forventninger. Arrangementet er jo tilrettelagt for barna.
Men jeg klarte å overtale han, og når han bare kom igang, var han tilbake der han bruker å være. Bli og fornøyd og jeg så gleden i øynene hans.
Vi var godt igang med skigåingen så begynte minstemann plutselig å streike. Det endte med mye bæring gjennom skiløypa og en veldig kort, egendefinert variant av løypa😅
For en dag, men begge gjennomførte og fikk premie og noe godt fra kiosken. 4-åringen var fornøyd mens 2-åringen var likegyldig😆 
Det viktigste er uansett at store deler av slike aktiviteter og spesielt slutten setter igjen gode minner, syns jeg.

For å unngå samme kinkige start ved det tredje rennet, tenkte jeg masse på hva vi kunne gjøre annerledes.
Denne barneskikarusellen er jo lagt til på hverdagene, og vi har i vårt hjem fokus på at hverdagene primært sett ikke skal bestå av så mye aktiviteter. Vi er som regel bare hjemme etter jobb, skole og bhg og tar livet med ro. Vi kan går en tur ut i hagen eller nabolaget, og fokuserer på minst mulig stress. 
De få gangene vi skal på noe, om det er ettermiddagsbesøk, bursdager e.l. blir det litt stress, føler jeg. Og jeg har funnet ut at det ser ut som at det er overgangene som skaper det stresset. Overgangen fra bhg til bilen, fra bilen til hjemmet og fra hjemmet til "det vi skal på", blir mange overganger på noen få timer. Det blir rett og slett for mange overganger. Det er jo veldig forståelig at det kan skape stress for små barn. Så vi har begynt med f.eks. å avtale å ta middagen sammen med de vi evt skal på ettermiddagsbesøk til, slik at vi kan dra rett fra bhg og dermed hoppe over en av de mange overgangene. Og det funker så mye bedre.
Det gjorde vi også på dette tredje skirennet. Vi pakket alt klart kvelden før og plaserte utstyret i bilen på morgenen. Vi kledde oss klar i turklær før vi dro på jobb og i bhg, og dro rett i Folkeparken etter å ha hentet gutta i bhg. Og det funket jo så mye bedre. Vi spiste middagen i Folkeparken og fikk kommet oss ordentlig på plass før skirennet skulle begynne. Vi fikk samlet tankene, forberedt oss og roet oss ned på en helt annen måte. En bedre måte. Guttene kosa seg ute og så den ene ungen etter den andre suse forbi oss på skiene sine. Det var med å skape mer spenning og glede. Og skirennet ble mye mer kos. 4-åringen tok til og med to runder i løypa.

Sammenlagt er det til nå,  heldigvis bare 1/4 skirenn som bydde på litt utfordringer i, sett bort i fra 2-åringen som alltid må hjelpes gjennom løypa hver gang😅 Jeg som voksen tenker alt for mye på de små utfordringene, mens barn som oftes fokuserer heldigvis mer på alt det positive.

Skirenn og aktiviteter for barn, i sær for de under 5 år, kan virke stressende når det skjer på hverdagene, iallefall for de som har fulle barnehagedager hver dag. Dette tar vi hensyn til og prøver å tilrettelegge så godt som mulig, hvis vi skal gjøre noe på ettermiddagene. Også er det jo sånn at en på snart 2 år og en på 4,5 år er jo i sin beste alder når det kommer til å utvikle vilje. 2 åringen står ofte å hamrer på ytterdøra med skoene på, på ettermiddagene, og vil bare ut, mens 4 åringen nekter jo på nesten alt vi skal gjøre sammen om dagene, om det er å spise middag, kle på seg eller dra i bursdag😆🙈

På torsdag er det siste skirenn i Medkila Skilags skikarusell, så vi får se om det blir deltagelse og medalsje på gutta da😉🏆🎿
Vi blir i hver fall å gjøre noe lignende som denne gangen👇






Settet 4-åringen har på seg er noen av vårens nyheter som består av 2-lags teknisk jakke og bukse med 8000 mm vannsøyle sponset av Skogstad Sport.

Når alt dette er sagt vil jeg avslutte med å skryte av IF Kilkameratene og Medkila Skilag sine ski arrangementer for barn. Det er trivelige og engasjerte voksne som stiller opp og gjør aktivitetene så utrolige flotte. De smiler til alle og skaper god stemning, i sær ved start og mål. De lager flotte og gjennomførte løyper og skaper mye skiglede for barna. Det er ingenting, etter min smak, som kunne vært annerledes. Arrangementene deres er helt topp. 

Jeg merker det er stor forskjell på å dra på 
egne turer i helgene uten tidspress og på organiserte aktiviteter med tidsrammer, i sær når man har mer enn et barn og flere av dem er under 5 år. Da er det desto viktigere at vi foreldre må legge opp til at barna får en god opplevelse. De som arrangerer disse aktivitetene gjør virkelig sitt. Tusen takk🙏

Kommentarer