Vintertelting med barn - tips og triks

Også i år tok vi oss noen dager i telt ved Aurevann på Storjorda i påskeferien.
Telting med barn krever mye planlegging, forberedelser og oppakning. Jo mindre barna er jo mer oppakning blir det som regel. Og når det ene barnet må sitte i pulk forsvinner mye oppakningsplass bare der.
I fjor hadde vi et lagstelt. Det var en utrulig fin opplevelse og et stort og romslig telt. Men vi har ikke brukt det siden. Det blir for tungt og tidkrevende med så stort telt. Nå har vi hatt både lavvo og lagstelt og erfaringene tilsier at begge deler blir lite brukt i vår familie. De både veier og tar for mye plass i oppakningen. Det blir for tungvint, iallefall nå som barna er små. Så vi fant ut at de vanlige teltene våre er gode nok.
Far i huset gikk opp til Aurevann og satt opp teltene og la inn liggeunderlag og posene, en dag i forveien. Med en småbarnsfamilie på 5 som skal på tredagers telttur blir det så mye oppakning at det nesten er umulig å få alt med seg alt på en runde. Det vil endre seg når barna blir større og alle går selv og kan være med å bære oppakningen.
11-åringen får sin egen pakkliste før slike turer og må pakke og bære sitt eget utstyr.
4-åringen vår er veldig glad i all salgs turer ut i skog og mark, men liker ikke å gå så langt så denne gangen hang han på rattkjelke etter pulken til far.
Oppakningen som var igjen ble fordelt på pulken til far, frontlomma i pulken til minstemann som jeg dro og to sekker som vi voksne hadde på ryggen. Så det var en solid oppakning. Skal sies at vi aldri sparer vekt og plass på mat og drikke, på våre teltturer. Vi har ikke noe i mot å dra/bære tungt, til fordel for god mat. Vi går sjeldent langt på teltturer med barna, så det går fint. Vi unngår frysetørket mat, men velger likevel så lettvint mat som mulig.

Dag 1:
Vi er igang. Far, mor, tre sønner og en nevø.
Eldstekaren i 2,5 lags skalljakke og tynn og elastisk turbukse sponset av Skogstad Sport.

Vi var fremme kl.17 og minstemann sov i pulken mens vi andre rigga oss til.

Vi lagde taco til middag. Fjelltacoen er noe enklere enn den ordinære fredagstacoen, men like god.

Klærne på bildet er sponset av Skogstad Sport.
Bildet er tatt av besøket som kom opp.

Etter middag satt vi ut fiskebruk. Brukene ble stående hele oppholdet, så gikk vi ned å sjekka og pilka innimellom.

De to minste har på seg vind- og vannavstøtende parkdresser sponset av Skogstad Sport.

Vi hadde sol til ca. kl. 20-21 tiden om kveldene.

Litt bruk av digitale verktøy er innafor selvom man er på telttur😊

Dag 2:
Helt greit å våkne til skyfri himmel. Hele dagen var vindstille og solrik.

Fersk røya fra dagen før, til frokost.

På bildene under ser dere de to eldste gutta i familien i fleecejakker sponset av Skogstad Sport.

Ned på isen å dra opp litt mer fisk.

Primaloftjakke og skallbukse sponset av Skogstad Sport.

Vi satt ut ca 6-8 bruk og fikk tilsammen mellom 12-15 fisk i løpet av hele oppholdet.

Vi tok oss en liten skitur i løpet av dagen også. Storjorda er et enormt stort og fint område for skigåing. Her kan man velge og vrake i vanskelighetsgrad og lengde.

Denne dagen var så varm at vi store endte opp med å gå i t-skjorte. Hele dagen hadde jeg bare t-skjorta under jakken. Det er påskestemning for meg det💛🐣

Tilbake i leiren lagde vi gryterett og ris til middag.
Alle kjøttdeigretter vi har på teltturene våre, består av ferdigstekt kjøttdeig. Vi steker ferdig kjøttdeigen hjemme og varmer den opp og tilsetter det vi trenger, ute.

Alt av krydder, sauser og dressinger o.l. har vi på små og smarte beholdere. Det sparer mye plass og vekt.

Ettermiddagskos.
Dette er bare en liten brøkdel av all kosen vi hadde med oss😆

Havregrøt til kvelds.

Mor koser seg etter at alle barna har sovna😉

Dag 3:
Denne dagen våknet vi til en kraftig og iskald vind.
Så vi startet dagen rolig, inni teltet.

Vi hadde eggerøre og ostesmørbrød til frokost.

Etterhvert kom vi oss ut, men i dag måtte vi ta på oss det tykkeste og varmeste vi hadde av klær.
På vintertelting i overgangen mellom vår og vinter, bør man ha med seg både tynne og tykke vinterklær.

På tur hjem etter 3 dager på fjellet!

Storjorda, du var bare helt nydelig💛🐣🌞

Alle klærne som er sponset av Skogstad Sport i detteinnlegget er sesongens nyheter og finnes i butikk nå. Vi er veldig fornøyde med skallklærne og primaloftjakkene til de 3 eldste, fleecetøyet til alle og parkdressene til de 2 minste. Disse ulike kvalitetene utfyller hverandre utmerket og ga oss det vi trengte for å holde oss tørre og varme hele oppholdet.
Kun den siste dagen måtte vi fram med det varmeste vintertøyet.

I fare for å gjenta med selv unngår jeg å ramse opp pakkliste denne gangen. Bruk ordene pakkliste eller vintertelting i søkefeltet på hovedsiden til bloggen vår, for å finne pakkliste og flere tips til vintertelting med barn.