Friluftslivets betydning for oss


Gjennom turbloggen vår kan det se ut som at vi er på tur hele tiden, og at det bare er friluftsliv som står i hodet på oss. Slik er det ikke.
Vi har også kjøpesenter/sentrums dager, drar på kino, teaterforestillinger, lekeland og bassenganlegg. Mest av alt har vi bare rolige dager hjemme. Vi er på turer gjennomsnittlig, 1 gang i uken. Noen ganger oftere og noen ganger sjeldnere. Når vi skal finne på noe sammen som familie, så er det utflukter i naturen vi like aller best å gjøre. Det gir oss alle noe. Også er det en bonus at det har stor betydning for helsa og for barns utvikling.

Som jeg har skrevet om før, så tenker jeg at naturen gir barn et enormt spillerom for utfoldelse, både motorisk og intellektuelt. Det er jo skrevet mange bøker og artikler om friluftslivspedagogikk, uteskole og naturens egenskaper som en billett til terapi, behandling eller læring. Et enkelt google søk kan vise det.
Som pedagog vet jeg jo også at konkreter og praktiske handlinger gir et stort læreutbytte, og det kan man utnytte seg av ute i naturen.

Jeg skal ærlig innrømme at når 4-åringen er på sitt mest kreative og begynner å lime sammen gjenstander i huset med glitterlim, leker med vann i senga, putter og presser småting inn på plasser det ikke skal være eller tegner hele seg selv med sprittusj, fordi man i et millisekund ikke fulgte med, er det ikke bare,bare å skulle smile til han og nikke anerkjennende, mens man skryter av kreativiteten hans.

Barn lever jo i nået hele tiden, og påfunnene og digresjonene bare popper opp. I naturen er det jo bare å kjøre på med alle spontane innslag. Jeg føler at her får fantasien virkelig sitt store innløp og at naturen gir et større rom for fri utfoldelse, selvstendighetstrening og mestringsopplevelser for å nevne noe. De lærer jo også mer om f.eks. naturens grunnelementer, topografi, geografi, den norske faunaen og mye mer, ved å se, høre, smake, lukte og kjenne på den, kontra å bare lese om det i en bok.
Også er det jo så stimulerende for de, fin-, grov-, og sansemotoriske ferdighetene.

Men mest av alt nyter vi friluftslivet fordi vi liker det, alt annet er en bonus!


Helgen som var skulle vi egentlig på telttur. Men pga av litt sykdom og mors pakke/reiseplaner til Alta for studier, så ble det en enkel tur til Rogla på 4-åringens kommando.

Rogla Vel har satt opp nye, flotte og informative skilt👌



2-åringen prosjekterer og arbeider med et viktig steinprosjekt i fjæra. Gikk mange runder fram og tilbake med små og store steiner😆 Hvilken idéer og planer han hadde, vet bare han💖



Deler gjerne på maten💖😆
Vi har passa min mors hund, Leah, noen dager, og når det er noe som 2-åringen ikke er så veldig begeistra over lar han velvillig Leah få smake. Så har pipa en annen låt hvis Leah prøver å smake på noe som han liker veldig godt😏

Ut å utforske øya litt, samt se etter bær😁

Vi leita høyt og lavt, men fant ingenting.

På turen hjem, var det fram med kikkerten å lete etter bær😅



Vi stoppa utenfor Forrahalvøya, og jeg og 4-åringen tok gummibåten og årene fatt, for å ro inn å se etter bær😆😆


Vi fant ingenting der heller!

Prøver å signalisere til pappaen, at det var intet bær i siktet📣


Minstemann som skal gjøre alt storebrødrene gjør, måtte jo også få seg en rotur i gummibåten😄


En fin avslutning på uka, før mor i huset skulle reise og bli borte i 5 dager.
Er så ambisiøs av meg at jeg har hevet meg på en 2-årig, samlingsbasert, master i spesial pedagogikk, i Alta🙈 Vi får se hvor lurt det var, men det er iallefall kjempespennende og kjempeskummelt!

Kommentarer