Gjør garasjen til et styrketrenings rom! Sats på morgen mosjon.

Denna uka har jeg startet med litt morgentrim, eller kanskje jeg bare kan kalle det lett mosjon;)
Siden minstemann kom til verden, har treningsskoene ligget lenge på hylla;)
Han er snart 18 mnd, så det fins ingen unnskyldninger lenger. Vi ammer bare 1 gang i døgnet, og nettene går bedre og bedre. Og sist men ikke minst, det er 1,5 år siden jeg fødte, så nå er det på tide å komme ordentlig i gang igjen.
Trening har alltid gitt meg så mye positivt, så hvorfor er det så vanskelig å begynne igjen da?
Vi la til rette for  styrketrening i garasjen for over 2 år siden, men det har ikke blitt mye brukt gitt. Og jeg er fortsatt bare støttemedlem av et treningssenter. Turen våres er ikke lange turer på fjellet, med tung oppakning... nei vi kjører helst så nært vi kommer med bil eller båt.
Ting blir annerledes med småbarn, og det er for så vidt greit, man må jo omstille seg og tilrettelegge for det stadiet man er på. Men nå kjenner jeg at jeg trenger å bli i bedre form. Trening gjør meg psykisk sterke og lettere til sinns. Jeg blir gladere, får mer energi og er generelt i bedre form. Jeg liker og kunne sprette som en fjellgeit opp  til fjelltoppene, og ikke føle meg som en tung elefant, som puster og peser så det høres til sentrum og som blir tatt igjen av pensjonister som virker uanstrengt.

Jeg har lenge hatt vekkeklokken stilt inn på 1 time tidligere, for å få tid til morgenmosjon, men har elegnat skrudd den av hver morgen.
Jeg sa til Tom-Erik at en gang må det jo funke og denne uka gjorde det, det:D
Hver morgen, før frokost, har jeg tatt miniputt med meg i vognen og gått en tur på 30-45 min, i hurtig gange. Har bevisst gått ruter med tunge oppoverbakker. Den ene dagen tok jeg pinade ei god styrkeøkt på rompe og lår i garasjen, og det kjennes enda nå to dager etterpå:D Hurra:D :D Liker å bruke kroppen, jobbe, streve, kjenne at jeg lever og kjenne at jeg har vondt på en god måte de påfølgende dagene.

Jeg er fortsatt medlem av et treningssenter og har som mål og få meg en og annen trening der også i tillegg til morgentrimmen min, men morgentrimmen er i første omgang første pri.
Jeg er også for at mosjon, trim, trening ikke skal gå utover barna. I en hektisk hverdag, vil jeg ikke skaffe barnevakt kun for at mor og far skal få trene. Vi har så lite tid sammen i utgangspunktet. Så vi bytter på å trene, som regel etter leggetid. Også unner vi oss barnevakt en og annen gang, til å gjøre ting sammen, om det er trening eller annen kvalitetstid, og det må jo være lov;)
Ellers prøver jeg å gjøre mosjonen på en arena hvor barna er involvert som f.eks. morgentrimmen jeg nå har startet eller via turer til fjells eller i skog og mark. Det blir jo litt ubevisst trim for store og små, når man er på turer sammen. Og vi har jo vært på noen gode turer også, etter at minstemann kom:)


Har jo vært regn nesten alle dagen, men det fins ikke dårlig vær, bare dårlige klær. Kan ikke lenger finne på unnskyldninger for og ikke trene/mosjonere. Man må heller tenke løsninger: Hvordan skal jeg får det til i dag/denne uken uten at det går for mye utover familien?
En tur om morgenen, gir en god start på dagen, og er (omdiskutert blant de lærde) det beste tidspunktet på dagen, å trene litt:) Man må finne det som passe best for seg selv og den livssituasjonen man er i.





Kunne ryddet i garasjen, ordnet bedre lys, tatt bedre treningsbilder, men det blir ikke helt rett syns jeg. For det første blir det et urealistisk og overdrevent bilde av hvordan vi har det, for det andre har jeg nettopp begynt, så jeg føler det blir falskt å legge ut lekre treningsbilder av en som egentlig føler seg som en nybegynner igjen. 

I garasjen har vi treningsbenk, vektstenger, manualer, matter og redcord, så alt ligger jo til rette, bare dørstokkmila igjen;)


Kommentarer