"Tenke selv" er en god egenskap;)

Et tillegg: noen følte seg truffet av dette innlegget, og det trur jeg handler om misforståelse og hvordan man leser det. De som har følt seg truffet har fokusert på den delen av innlegget, hvor jeg nevner den tradisjonelle dåpen og der hvor jeg nevner at folk har muligheten til å tenke selv.
De har skrevet til meg både personlig og på facebook at de valgte selv å døpe barna sine og at alle tenker selv og ingen gjør noe i mot sin egen vilje. De sier at mange kanskje føler seg truffet og at jeg tråkker på andres tær i dette innlegget og at jeg må godta ulikheter.

Hvis man leser innlegget rett så kan man se at jeg skriver målrettet til alle de som nettopp ikke tenker selv. Til de som føler seg presset av samfunnet, venner, familie og andre ytre påvirkninger. Det er et reelt tema, at mange døper barna sine kristelig i mot sin vilje, konfirmerer seg mot sin vilje. Det er et reelt tema at mange bare føler strømmen, selv om de stiller seg kritisk. Det er et reelt tema at mange ikke tør å gjøre norske tradisjoner og normer annerledes. Og det er de jeg snakker til. Jeg prøver å få frem at det er greit og det er lov til å gjøre som en selv vil. Jeg godtar at alle gjør ting på sin måte, men håper det er selvvalgt og at dem er lykkelig med valgene sine. 

Det fins så mange tradisjoner, gamle som nye, som mange trur dem følge.
Alt fra dåp og konfirmasjon til pakkekalendere, godterifylte påskeegg og lørdagsgodt.
Vi følger ikke noen av de tradisjonene og ikke klager barna heller. Alt handler om hvordan man legger det frem for barna. Det er aldri for seint å prøve noe nytt eller gå sine egne veier.
Mange liker å følge disse og andre tradisjonene og det er helt greit, noen tenker ikke over det og bare gjør som alle andre gjør. Men jeg hører også mange som klager på mange tradisjoner, de trur de må følge, f.eks. at dåp er ikke noe for dem, men de vet ikke hvordan de kan gjøre det annerledes, eller at pakkekalenderen til jul er alt for dyre osv. Javel, da er det bare å gjøre noe med det da. Det kalles å "tenke selv";) 
Jeg blant annet har klagd lenge på at bursdagsfeiringene for barna handler bare om kaker og godteri. Det blir ofte flere feiringer hvor mat og søtsaker fort blir hovedfokuset. 
I år fant vi ut at vi ville gjøre ting annerledes. 
Eldstekaren ble 9 år fredag 24.juni og vi har alltid en barnebursdag og en familiebursdag for ungene våres. Barnebursdagene er ikke problemet, der er det som regel høyt aktivitets nivå som dominerer feiringen uansett (ihvertfall som som jeg har lagt de opp de siste årene). Men det er de tradisjonelle familiebursdagene vi ble lei av. Der man alltid samles til kaffeslaberas og sitter i sofaen å trykker i seg mest mulig kake eller drar ut på restaurant å spiser, hvor barna hele tiden blir bedt om sitte stille, oppføre seg, spise ordentlig osv.
Hvem er egentlig disse familiebursdagene for? De voksne? Eller barna?
Og hva burde fokuset være? Mat? Søtsaker?
Man samler familien for å feire et barn som fyller år. For oss ligger fokuset på kvaliteten i samværet.
Så da dro vi til skogs da:) Inviterte med oss familien, pynta veien opp til svartvannet med ballonger, tok med fiskeutstyr, tarp, grillmat og litt kake, og lagde bål og kosa oss. Barna fikk springe fritt og rope og herje, og det var fint for de voksne også og dra på tur til en nydelig plass ute i det fri.
Vi dro ikke hjem før kl.23.30:o Men hva med leggetiden og alle ekspertene som sier at man konsekvent må følge legge rutiner, ellers blir det ikke skikkelige folk av dem?;)
Tja, hva kan jeg si, vi "tenker pinade selv" på det området også vi;)
Minstekaren på 18mnd, la vi en hengekøye når han blei trøtt og der sov han til vi dro. Sovna fort når vi kom hjem igjen, og la seg til vanlig leggetid dagen etter. Ingen fare skjedd, hurra:)



Når det er sagt, så må jeg legge til at alle i familien spiser godteri, og vi drar også ut å spiser middag av og til, vi stiller opp i dåp og konfirmasjoner og feirer jul og påske;) "Alt med måte", "sundt bondevett" og alt det der....;)


BURSDAGSBARNET KOSER SEG MED FISKING OG LEK:



Minstemann med 3 av de tingene han liker best: fiskekake, ketchupflasker og den gule lekebilen, som egentlig er barnehagen sin, men som han fikk låne med hjem. Han slipper nesten aldri den bilen ut av synet:p

Første gang han smaker marshmallow:)

Tid for minstemann å sove for kvelden:)

Flere som trengte en strekk;) 

Kjærestebilde <3 

Sånn går det når man prøver å ta en normal selfie med Tom-Erik.
Gapskratta når jeg gikk gjennom alle bildene i ettertid, for en fyr<3






Kommentarer