Kveldsmaten ute, med spedbarn og toddler. Gjør det enkelt!


I går sendte mamma meg mld om vi skulle ta kveldsmaten ute med barna.
Det var jeg jo ikke sein å svare ja på.
I det siste har Tom-Erik jobbet mye (nesten døgnet rundt) og 10-åringen er over alle hauger og leker med vennene sine. Så da har mamma hjulpet meg utrulig mye, og vært mye sammen meg og de minste, både før og etter fødselen, og det er jo supert for alle parter. Er veldig glad for at vi har så mye familie som stiller opp for oss, i sær alle foreldrene våre💜

Vi gjorde det enkelt, smurte noen brødskiver og tok med litt frukt og drikke, og gikk en tur i nabolaget. I Jektholtet er det en fin, brei natursti med havet, hvor du kan velge og vrake mellom flotte rasteplasser ved havet, langs stien.
Den aller minste gutten min på 3 uker fikk også kveldsmaten ute. Jeg beskyttet babyen og ammestunden mot vind, ved og sette oss inn i en jervenduk
Jervenduk er et must for oss som er veldige aktive friluftsmennesker. Den kan brukes til så mye, f.eks: sitteunderlag, liggeunderlag, tarp, nødteppe i krisesituasjoner, ekstra varmeteppe rundt soveposen på vinteren eller istedet for sovepose på varme sommerdager, etc. 
Vi har både den fora og ufora varianten. På bildet over ☝ ser dere den uforete varianten. Den er kun vann- og vindtett, mens den som er foret i tillegg varmer. Den som er uforet er også mindre i størrelse i pakkposen sin, enn den som er foret, og er derfor enkel og f.eks. bare slenge i kurven under vogna, på slike trilleturer som dette. Den uforete er mest praktisk på våren og sommeren, mens den forete er best på vinteren og til kalde høstdager. Jervendukene har en glidelås rundt hele kanten, noe som gjør at du kan brette duken helt ut eller lage ulike "poser". På bildet over har jeg laget en "pose" med åpning nede til beina mine og åpning oppe til hodet mitt. Så praktisk! 

Må også skryte av den vatterte boblejakken, 2-åringen har på seg, fra Skogstad, som passer perfekt til kjølige maidager ved havet hvor det kan bli litt kaldt. Jeg mikset den boblejakken med en fleecejakke med vindstopper, under boblejakken, da vatterte jakker ofte bare er varme men ikke særlige vindtette. Dette er en god miks, til turer hvor barnet skal variere mellom å gå og sitte i ro. Du som forelder kan enkelt regulere kroppstemperaturen til banet ditt ved å ta av og på boblejakken etter behov, og samtidig beskytte barnet mot vind med den vindavvisende fleecejakken som er under. 
Denne boblejakken er også enkel å pakke med seg som ekstra varmejakke, da den kan komprimeres og gjøres kjempeliten og dermed ta lite plass i sekken. Deilig å ha en varm jakke og ta på seg, etter å ha bevegd seg masse og plutselig skal sitte i ro, uten at man må bære med seg noe som tar unødvendig plass og vekt i sekken.









Kommentarer