Pinnebrød deig - tips og triks

I dag lagde jeg pinnebrød deig for første gang. Vi brukte en oppskrift med vann og bakepulver i stedet for gjær og melk. Da slipper jeg å bekymre meg for temperaturforandringene på deigen og at den skal bli dårlig på noe tidspunkt i turen. Vi tvinna den rundt pølser som hovedmåltid, og dyppa den i en boks med kanel og sukker som dessert. Her er det bare fantasien som setter grenser.
Når brødet kan dras av pinnen uten at det sitter noe deig fast i pinnen, er det ferdig.

Oppskrift og flere tips under bildene.



Tips til pinnebrød steiking:
  • Ha god tid😉
  • Ikke ta så mye deig. Jo tynnere lag, jo fortere blir den gjennomstekt.
  • Ikke steik brødet direkte i flammene, da får du et svartsvidd brød som ikke blir gjennomstekt.
  • Vent til det blir glør i bålet, da har man oppnådd en grunnvarme, og temperaturen blir mer stabil. Dette gjelder for all mat generelt, for at resultatet skal bli best.
  • Ha en fast person til å hente opp en klype deig, så man slipper så mange ulike hender og bakterier oppi deigposen (siste tips er kun for de som er like kresen som meg😉).
Oppskriften jeg brukte:

4 dl hvetemel
0,5 ts salt
2 ts sukker
2 ts bakepulver
5 ss smør (jeg brukte flytende melange fra flaske)
1,5 dl vann
Litt nøytral olje til slutten

Bland sammen det tørre. Tilsett smør og vann. 
Jeg rørte rundt med tresleiv først, etterfulgt av elting med hender (bruker engangshansker når jeg jobber med klissete deiger). 
Elt litt olje rundt deigen når den er ferdig, for at deigen ikke skal klistre seg til posen. Deigen skal ikke bli sånn at den klistrer seg til hendene når du deler den fra hverandre.

Her er link til 2 ulike oppskrifter jeg baserte deigen på:

Kommentarer