Snøfrie/bare fjellruter og kake-i-appelsin på bålet



Det har vært en innholdsrik helg med en spontantur til Nattmålsfjellet med min mamma lørdags kveld/natt og en fisketur med mye spennenede matlaging i naturen på søndagen.

Lørdagskveld gikk jeg og mamma til Nattmålsfjellet 568moh, fra Kilbotn stadion. 
Nattmålsfjellet og Nattmålsnuten ligger rett ved siden av hverandre og jeg er ikke helt sikker på hvem av dem som er hvilken og hvor høye hver av de er. Men vi gikk til høyeste punkt og der er det ca 568 moh. 
Med vanlig tempo, småpauser og en lang spisepause på toppen, brukte vi 3t tilsammen. Man kan enkelt gå den turen på rundt 2t også.
Hele turen opp var ca 95% snøfri. Det var noen få partier hvor man måtte gå over eller rundt noen snøflekker. Det var så lite at man ikke tråkka igjennom, men nok til at det ble glatt på nedoverturen. 

I år har snøen forsvunnet bemerkelsesverdig fort og mange fjelltopper har blitt bare/tørre 1 hel mnd tidligere enn årene før. Det samme ser vi i skog og mark. Fortsatt litt vått her og der, så jeg anbefaler gode sko, samt ekstra sokker til barna😉

Andre fjelltopper som er bare er Kvitnesveten, Hinnstein, Heia, Gangsåstoppen, Elgen, og sikkert mange flere. Det er snøfritt på hele Rogla og i skog og mark på Forahalvøya, Trondeneshalvøya og mange plasser på Storjorda.

Nattmålsfjellet 568moh






Svartvannet 210 moh
Søndagsformiddag dro vi med en kjær vennefamilie på fisketur til Svartvannet på Storjorda. Svartvannet ligger 210 moh og tar ca 1t en vei med små barn. Vi gikk rundt vannet og brukte dermed litt lengre tid.

I dag hadde vi med kyllingwok/kyllingpakke. Jeg liker å kalle det pakke, fordi man pakker maten i porsjonsstørrelser inni aluminiumfolie. Fornavnet til pakken kommer av hvilke ingredienser du bruker. Her er det bare fantasien som setter grenser, f.eks: fiskepakke, grønnsakspakke osv.
Idéen har jeg fra jobben min i barnehage. Der har vi lagd laksepakker til ungene, på samme måte, bare at de har blitt stekt i steikeovn.
Jeg strimlet og stekte kyllingen hjemme. Råvarene (her søtpotet, gulrot, paprika og brokkoli) hakket jeg også opp hjemme. Kjøttet og grønnsakene ble pakket hver for seg i to lag plastposer.
Ulike urter og soyasaus ble madbragt i små, smarte og tette beholdere. 
Den ene beholderen vår (selvsagt den vi hadde soyasaus på), viste seg å ikke være tett i dag. Antagelig en pakningsring som er borte eller brukerfeil😉😆

Jeg fordelte kylling og grønnsaker i 5 pakker, og helte over saus og urter og blandet det sammen. Pakken hadde 2 lag med alu.folie.


Pakkene ble lagt på glørne ved siden av bålet (vi hadde faktisk kull med oss i dag😉😅)

All slik mat, ostesmørbrød og annen bålmat i folie bør tilberedes på glør og ikke i flammene. Glørne gir en mer stabil varme. Men man må huske å snu ofte eller så svir det seg på en side.


Når man lager slik mat kan man velge om man vil gjøre litt hjemme eller alt ute i naturen. Man kan enkelt kutte råvarer ute også. Det må man bare kjenne på for hver tur. 

Dessert: Sjokoladekake i appelsinskal. 

Denne desserten har jeg sett ulike plasser på sosiale medier i laang tid. Jeg googlet oppskriften
og det var mange ulike oppskrifter på selve kaken. Der kan man jo egentlig bare lage kakedeigen man selv liker best og er vant med å lage.
Det er anbefalt å bruke brownies eller sjokoladefondant, som er kladdete i midten, da det ofte kan bli vanskelig å få disse kaken helt gjennomstekt på bål.

Jeg orket ikke å lage røren selv denne gangen og fant heller ikke Toro sine brownies- eller fondant pulverpakker i butikken. Jeg endte opp med å kjøpe Toro sin sjokolademuffins pulverpakke. Det er veldig lettvint å ha med en pulverpakke i marka og bare tilsette vann og flytende smør. Også var det så flott at det sto hvor mange muffinsformer man trengte, som ga meg en indikator på hvor mange appelsiner jeg trengte. 
Man kan ha også ha med alle kakeingrediensen ferdig målt opp i små beholdere i sekken, eller bare lage røren hjemme å ha den over på en flaske. Smak og behag.

Likt for alle oppskriftene var jo den delen med appelsinene da.
Fremgangsmåte:
✔Skjær av toppen.
✔Skjær ut appelsinkjøttet.
✔Hell i røren.
✔Ha rom til heving.
✔Pakk inn i alu.folie med et lite lufterom.
✔Stekes i 20min (veldig relativt).

Jeg kjøpte 8 appelsiner men fylte bare 6.





Våre dessertkaker gikk det ikke så bra med. Jeg hadde i for mye røre slik at det rant over, kunne sikkert fylt 12 appelsiner med all den røren jeg hadde.
 Pga av åpningen på toppen, kunne jeg heller ikke snu de underveis, så de ble jo helt svidd under. Også hadde jeg latt alt for mye appelsinkjøtt (det var ikke så lett å skjære ut altså) være igjen, så det ble litt rar på konsistens på kaken. 
Meeen, vi fikk et lite hint av smak på hvordan det kunne ha blitt. Og det ble mye prat om hva man kunne gjort annerledes og hva vi skal gjøre bedre neste gang.

JEG TAR GLADELIG I MOT TIPS😃


Flaks at mor (nesten alene) hadde spist opp all sjokoladen i det ene rommet på snacksboksen, så vi fikk plass til alt appelsinkjøttet😆🙈😋

Babyene byttet på å sove i denne hengekøyen, med myggnetting😴👍

....men storesøsknene lekte i den andre hengekøya💙💜

Litt fisking ble det også, men ingen fisk....




Kommentarer