Trondeneshalvøya rundt - mange turplasser

Tirsdag 22.mai var jeg med på Harstad Turlag sin første tirsdagstur for sesong 2018, som du kan lese mer om HER!
Jeg ble med som turleder og fotograf, men var mest med fordi jeg var nysgjerrig på turtilbudet på denne siden av øya. Jeg viste om Stien Langs Sjøen, Trondenesfjæra, Altevågen og Tv-tårnet, men fikk også oppleve mye nytt.

Med oppmøte på p.plassen ved Trondenekirka startet turen med Stien Langs Sjøen. Denne stien har mange start og slutt muligheter. Rett nedenfor museumet står et infoskilt om stien, og om dens framtidsplaner. Framtidsplanene er bare helt fantastiske og jeg gleder meg til stien er helt ferdig.

Regnbue🌈
Vi hadde all slags vær som skiftet minutt for minutt😆☔🌞
Flere plasser langs denne stien står det bl.a. utkikksstoler skrudd fast👍👇

Vi gikk Stien Langs Sjøen sørover mot Harstad sentrum. Ved slutten av stien kryssa vi bilveien og gikk langs asfalten opp til Tv-tårnet. Ved Tv-tårnet kan du nyte denne utsikten 👇 i en flott gapahuk.

Når vi vendte tilbake fra gapahuken/Tv-tårnet, tok vi første avstikker til venstre inn i skogen. Da havnet vi på en tursti som bl.a. kan føre deg til og fra Tv-tårnet (så slipper du asfalten).
Stien delte seg flere plasser, men vi holdt venstre i alle kryssene og endte opp ved en flott plass oppfor Haganvannet, som ble min favorittplass for hele rundturen.
Her kan du bl.a. nyte flott utsikt vel 180° (se øverste bilde i innlegget👆 og bildet rett under👇).

Denne plassen ble min favoritt pga utsikten, dens korte distanse, valgmulighetene for å komme seg dit og gapahuken, bålstedet og benken som sto der. En ypperlig tur å ta med familien din på eller moren/faren din, bestevennen din, kjæresten din.... eller bare gå/jogge dit helt alene. Den passer for alle.

Fra denne flotte plassen gikk vi videre på turstien ned til venstre for gapahuken. Den første oss inn på lysløypa og videre ned til Laugen. Fra Laugen kan du gå rett fram mot Stiftsgården og få "villsauene" på høyrehånden, eller du kan ta stien til venstre rett etter teaterscenen og havne nede i nydelige Altevågen👇

Donald Duck var også på tur i Altevågen.

Fra Altevågen gikk vi stien til venstre opp mot bilveien. På toppen av den bakken er det en liten p.plass rett ved bilveien, så man kan trygt si at fremkommeligheten til Altevågen er kort og enkel.
 Mot slutten av den oppoverbakken (evt begynnelsen av nedoverbakken😅) fins en liten avstikker mot "Preikestolen" som er en flott utkikkspost i dag.

Preikestolen sett nedenifra👇

På toppen av bakken krysses bilveien og turen vender tilbake mot kirken. Ved Stiftsgården kan du ta til venstre, gå forbi krematoriet og havne på en sti på nordsiden av kirken. Den går forbi Trondenesfjæra og helt inn til Russevika. Russevika er veldig lang og du kan gå langs fjæra der helt opp til militærgjerdet. Denne fjæra er ikke like befolket, men utrulig fin (sett bort i fra all søpla som lå der). Jeg fikk også vite at mange fiskere bruker å prøve lykken fra bergene der.

Trondeneskirka sett i fra Russevika👇

På hele turen fra Tv-tårnet, forbi "gapahuken oppfor Haganvannet" og ned til Laugen, var det utrulig mange flotte utkikksposter→ noen med sittebenker og en med ruiner etter en kanonstilling fra krigen.

Turen opp til "gapahuken oppfor Haganvannet" kommer jeg til å ta flere ganger, men da med start og slutt fra Stiftsgården: parker ved stiftsgården - kryss bilveien - følg stien som er rett ovenfor Stiftsgården (ved "villsauene"), mot Laugen og videre oppover til du kommer til gapahuken. Noen som vet hva denne plassen/gapahuken heter?

Tusen takk til turens turleder for et flott turvalg!
Se flere bilder fra denne turen og les mer om Harstad Turlags tirsdagsturer og andre turer HER!