Niingen 1073moh, niingshytta og bading i niingsvannet

hits


Tirsdagen skulle jeg og mamma bestige Niingen 1073moh som ligger i Bogen (1 liten time med bil fra Harstad). Det er mange ruter dit og flere overnattingsmuligheter hvis man vil dele opp turen.
Vi starta fra Rørgata og den er kjempebratt. Dette er 3.gangen jeg går der, og jeg anbefaler fremdeles og velge ruter hvor man ikke må gå ned Rørgata. Den er så bratt at det kan oppleves ubehagelig og problematisk å gå ned. Det går fint å gå opp, men det er veldig tungt. Jeg trudde seriøst jeg skulle dø oppover der. Er ikke like ung og sprek lenger😆

Men når du kommer opp, er terrenget enkelt og greit.

Niingsvannet.

Speider utover Niingsvannet.....

....og Niingshytta som ligger til venstre for vannet, ved demningen.


Vi fikk skiftende vær, og tilslutt høljet regnet så kraftig at vi avsluttet turen her👇 Ca. 600-700moh.
Største grunnen til at vi avsluttet var pga at det er 2 store områder opp til Niingen hvor det er mye svaberg i nokså bratt terreng. Det ville gjort turen krevende og det ville vært uforsvarlig å gå videre.

Litt regn tåler vi jo, men denne turen går over mange timer, og det er begrenset hvor mye regn selv de beste skallklær og gore tex sko tåler. Det er rett og slett slitsomt å vandre en hel dag i høljregn. Da trives jeg bedre under en tarp med fiskestanga i handa😉

Vi søkte heller ly i den koselige Niingshytta, tørka litt klær, skifta og fikk mulighet til å nyte maten i tørre omgivelser😁

Når regnet ga seg og varmen fra peisen i hytta ga fra seg x antall varmegrader, fant vi ut at vi måtte jo bade litt i Niingsvannet😅



Demningen.



På vei hjem valgte vi å gå ruta ned i Vassbotn, som er mildere for knærne og enklere i terrenget. 






Ved å gå opp Rørgata og ned Vassbotn får man virkelig se mye av den vakre naturen dette området har å by på💗

Grunnen til at vi gikk denne turen, var for å ta en prøvetur, før jeg skal lede en Jentetur: Overnattingstur til Niingen 1073moh, for Harstad Turlag helgen 25-26.august.
Les mer om turen og meld deg gjerne på HER!
Les mer om Niingen, Niingshytta, Niingsvannet og flere turer i morådet rundt på Evenes Turlag.


Blogglisten

Kommentarer