Altaelva og det hellige fiskedøgnet

Å få fiske i Altaelva er ikke alle forunt. Det er forskjellige regler for beboere i kommunene Alta, Kautokeino og Loppa (heretter lokalbefolkningen), og resten av landet/verden.
1.juni-23.juni er det fritt fiske for alle, men mellom 23.juni og 16.august er kun lov med fluefiske og er perioden hvor ordinære døgnkort og 3-døgnskort/ukekort selges. Igjen er det forskjellige regler som gjelder lokalbefolkningen. For utenbygds-beboere må det søkes om å delta på en egen trekning innen 1 februar. For lokalbefolkningen er det en trekning første helg i mars hvor det trekkes kjøpenummer som avgjør hvor tidlig i køen du kan velge dine døgn. Kilde: altaelva.no og lakseelver.no.

Jeg har hørt om alle disse reglene i alle år, og har i dag sittet å lest gjennom dem på nett, men bli aldri klok på dem. Alt jeg med sikkerhet vet, er at hvert år er familien min i Alta med på døgnkort trekningen mellom 23.juni og 16.august. Og hvert år er det en av dem som blir trekt ut, som tar med seg resten av familien på det døgnet. For en utenforstående som meg, har jeg bare alltid stått på utsiden å hørt om dette døgnet. Aldri vært interessert i fiske før, men på hver ferie i Alta, har jeg helt siden jeg var liten hørt om dette døgnet. For meg virket det hellig... det hellige døgnet. Selvom jeg ikke var fiskeinteressert før, var det ikke vanskelig å forstå at et fiskedøgn i Altaelva er stort. 

Etter at jeg ble fiskeinteressert har interessen for å være med på et døgn vært stor. Og i år fikk vi være med. Vi fikk ikke være med å fiske, for der er det mange regler som gjelder, men vi fikk være med på turen.
Det var stort for meg å være med familien min på dette døgnet, både pga interessen min for friluftsliv og fiske og pga den store affeksjonsverdien byen Alta og familien min der, har for meg. Dette er slekta til pappa og etter han døde for 5 år siden, har jeg fått enda mer behov for være dem nært. Av en eller annen grunn har jeg ekstra stort behov for å være nær brødrene til pappa. De ligner på pappa, snakker som han, ter seg som han og bare rett og slett minner meg om han, og det gjør meg godt å være i demmes nærvær. Alta og hele familien min der betyr så mye for meg og jeg har hode proppfullt av positive assosiasjoner og minner så langt bak jeg kan huske.

Det var flott å være med på døgnet å se de flotte mennene i familien min i aksjon. Høre på all kunnskapen om Altaelva, fiske og laksens levevilkår. Det betyr mer for meg enn de og noen andre aner. Og hvis jeg lærer meg å fiske med flue, blir jeg kanskje satt om som medfisker en gang. Det er bare lov å sette opp en utenbys medfisker på et døgn, så kanskje Tom-Erik er heldig å bli satt opp et år, til jeg har lært meg med fluestanga.

Dette døgnet ble d 3 grills. Grills er et typisk Finnmarks begrep for laks under 5kg. Det er ikke laks før de er over 5kg;)

Også hadde de den fineste elvebåten i Alta (syns jeg), laget av min eldste onkel.






Hver fisk ble krympet skikkelig med et glass cognac.
Krympe tradisjonen er i grunn ganske fasinerende, når jeg googlet betydningen litt nærmere: Krymping.







Eldstekaren har en genuin interesse for tiden, med å skjære ut øynene til fisken og ta ut øyets pittelille linse. Gøy med anatomi på tur. Det blir gode og lærerike samtaler av sånt:) 

Kommentarer

  1. Gode jenta mi, du er bare fantastisk. Så glad for at også du og dere, har fått være med på fiskedøgn i Altaelva. Er som du skriver, noe helt eget ved den opplevelsen. Særlig spesielt var det kanskje på denne turen, tett opp til Bror sin fødselsdag <3 God ferie videre, så sees vi om ei stund. Klem fra ho mamma <3

    SvarSlett

Legg inn en kommentar