Høst telttur-pakkliste og tips

• Varme klær
  • Kjøkkenutstyr
    • Drikkeflasker og/eller kopper
    • Fat og bestikk/sporks (kommer ann på hvordan mat man har med seg)
    • Primus og koke/stekesett (om man ikke bare har tørrmat eller bålmat med seg).
  • Tørkepapir
  • Opptenningssaker: fyrtøy, evt briketter etc.
  • Kniv
  • Førstehjelpsutstyr
  • Fjellduk (er ikke nødvendig, men veldig smart)
  • Mat
  • Nok drikkevann, hvis man ikke ligger ved et drikkbart vann.
Vi skulle egentlig telte på Aunfjellet, et stykke fra veien. Men siden det har vært en meget sterk østavind i helgen i store deler av Troms, tok vi en revurdering rett før vi dro. Vi ville finne en plass østavinden ikke kom til. Da ble det velkjente og vakre Straumsbotn. Der er det ikke så langt å gå fra bilene så da unnet vi oss litt luksus til pakklisten.

Pakklisten fortsetter:
  • Campingstoler
  • Hengekøye
  • Lazybags
  • Leker til barna
  • Maaaasse ved
  • Barnevogn
Tips 1: Når vi telter relativt nært bilen, pakker vi ofte mye av utstyret og klærne i kasser. Det er så mye mer oversiktlig.

Tips 2: Når man telter på høsten, kan det være varmt og fint på dagen. Men det blir fort kaldt på kvelden og enda kaldere om natten. Telter du en plass hvor ikke solen står på fra morgenen av, kan det være kaldt og stå opp også. Så husk nok varme klær med.

Tips 3: Om natten: ull innerst, flere lag ull, gjerne en tynn balaclava lue og en varmepose/flaske nederst i soveposen.

Tips 4: Telter du med småbarn og det er noe du er usikker på, så spør deg fram. Vær alltid godt forbered, prøv deg fram i hagen og telt relativt nært sivilisasjonen, hvor retrettmulighetene er sekunder unna!

Tips 5: Til både erfarne og uerfarne: telter du langt unna sivilisasjon, med eller uten dekning, kan du sikre deg med en Spot Satellite.
Det fins mange gode satellitt apper til mobil, men mobilen kan bli fri for strøm, selvom du lader den rett før du drar.

Denne teltturen delte vi med søsteren til Tom-Erik og hennes tre nydelige barn.
Det ble tre telt tilsammen. Svigersøster og hennes 2 yngste sov i et telt. Jeg, Tom-Erik og våres 2 yngste sov i det andre teltet. Og begge de eldste barna fra hver familie sov i et tredje telt.

For de som følger bloggen vår, kan du nok huske at vi har hatt noen utfordringer med den viljesterke 2-åringen vår, som er i midten av 3 brødre, på de siste overnattingsturene våre. I det siste har han vært vel hjemmekjær og all overnatting utenfor huset har vært lite akseptert. Dvs, han aksepterer det i starten og vi får han alltid til og sovne. Men så begynner han som regel midt på natten og ville hjem. Da er han ferdig med tur. Det har vi alltid respektert og turene har endt med at vi har dratt hjem mitt på natten.

Men i natt folkens....i natt klarte vi det.
Vi prøvde en gang å legge han til normal leggetid, men det var ikke sjans. Han blir for oppspilt på slike turer. Så igjen drøyde vi leggetiden hans. Vi gikk alle å la oss ca. kl. 22 (babyen vår tok kveld til normal tid i vognen sin).
Evig optimist (jeg) og evig pessimist (Tom-Erik), tok med barna og gikk inn i teltet med blandede følelser.
2-åringen knødde og styrte mye i starten som vanlig, og snudde hele "soveplanen" vår opp-ned. Soveplanen gikk ut på at Tom-Erik og 2-åringen skulle sove sammen i en fjellduk, i hver sin sovepose. Jeg og babyen skulle sove i samme sovepose (vi har sånne han og henne poser man kan glide sammen), og i tillegg skulle babyen ha en egen sovepose inni der.
Vel.... for det første brukte vi sikkert 1 time på å leite etter den ÉNE smokken vi hadde tatt med, til den totalt smokkavhengige 2 åringen vår. Og for det andre hadde vi glemt sovepose og liggeunderlag til babyen. Det ble ikke en veldig god start. Og med foreldre som ligger på hver sin ende av tålmodighetsskalaen, måtte det ha vært en fryd (eller byrde) og iakta oss.
Løsning: Vi tok hele bærebaggen ut fra barnevognen og inn i teltet. Vi tenkte at vi kunne se i løpet av natten om babyen bare sov i den, eller om vi skulle flytte lammeskinn og vogndyne inni dobbelposen min. 2-åringen satte en rask stopper for den undringen, da han fast og bestemt la seg ned i posen sammen med meg, uten spørsmål og sovnet nesten på minuttet. Han brydde seg vel fint lite om "soveplanene" våre. Jeg turte ikke røre en finger, og sovna av i den kuleste sovestillingen du kan tenke deg.
Begge barna våkna vekselvis gjennom hele natten (som de vanligvis gjør), og jeg reagerte raskere enn lynet hver gang, egentlig mest for å ikke vekke Tom-Erik, så han ikke skulle miste tålmodigheten og pakke sammen å dra. Denne gangen ville jeg klare det. Det var jo 2 åringen som våknet mest, og jeg ble like sjokkert hver gang jeg fikk han til å sovne igjen. Jeg turte nesten ikke røre på meg hele natten. Det var mye styr og lite søvn på meg, men sååå verdt når jeg tilslutt sto opp med 2 blide unger kl.07 om morgenen. Kl.07 betydde jo at vi hadde klart ei hel natt. Jeg kunne egentlig ikke tru det.
Men resten av dagen var preget av lite søvn på alle, så vi var ikke lenger ute enn det vi så var nok.
Avreise Straumsbotn: 12.00 søndagsformiddag.

Når barna er med å bære utstyr, kan de få mer eierskap til turen.
Da er det viktig med ergonomiske og tilpassede sekker, samt tilpasse vekt i sekken til lengde på turen.

Lek og kos.

De nye luene til toddlere, fra Skogstad Kanebogen med kjøretøymotiv, passer perfekt til barn som ikke vil ha på seg luer😉

Lager lekeslim, denne gangen av lim, vann og konditorfarge. Ute er det lov å eksperimentere og søle så mye man vil.

De spreke niesene våre💕

Begge familiene hadde med ferdiglaget gryterett til middag.
Vi hadde det på mattermos, og svigersøster hadde det på kasserolle som kunne trengte en kjapp oppvarming på primusen.
Til kveldmat grillet vi pølser.

Morgenstund.

De nye fleecesettene fra Skogstad Kanebogen, med kjøretøy motiv er kommet i butikken👍😊

Frokosttid.

Avsluttet en fin helg med lek og kos til siste slutt.

De nye høstjakkene fra Skogstad Kanebogen til barn i kule farger er kommet i butikken.

Skal gjøre det samme som storebror.

Mine 3 gutter💙

Nye høstkolleksjonen til Skogstad Kanebogen. Microfleece trøyer i spreke farger, med matchende, varme luer.