Hva kler man på babyer på fjellet? Hvor kan de ligge når ikke vognen er med?


Selvom det er skyfrihimmel og godt over 10 grader, er det rått i marka og lufta nå. Høsten kommer og hvordan kan man kle de minste? 
Min kar sitter enda i bæresele på magen, da han bare er 4mnd gammel. Pga den nære kroppskontakten blir det veldig varmt for han i selen, så jeg må passe på og ikke ha for mye klær. For mye klær kan også hemme for en god og ergonomisk sittestilling.
Minstemann har atopisk eksem, så jeg kjører bomull innerst. Utenpå varier jeg med hel dress i ull av tynn eller tykk kvalitet. Jeg varierer også mellom et eller to lag votter (ofte i ull). På føttene har jeg bestandig vatterte, vind- og vannavvisende skoposer.
I sekken har jeg alltid en dress til å ta på han, når han ikke skal sitte i selene.

Skogstad Kanebogen har nå fått en fin kolleksjon til baby i butikken sin. De har blant annet fått inn denne fine vatterte dressen. 
Babyer trenger ikke dyre skalldresser med høy beskyttelse mot vind og vann, da de aldri bør utsettes for ekstremvær uansett. I kraftig vind- og nedbørsvær, bør babyer være beskyttet i en vogn, bæresele, bæremeis, under en tarp eller gapahuk etc, når man er på tur. De gangene man tar babyene fram fra selen eller tarpen, er det jo for at været er tålelig for dem. Litt lett ruskevær tåler babyene, og det tåler også babydressene. Så når man skal lete etter dress til de minste, trenger ikke kravene være så stor.

Når man er på tur uten vogn, og ikke bare skal gå rett opp og ned, men faktisk campe litt, kanskje spise en matpakke og kose seg litt, er det greit å ha en plass å legge fra seg babyen. Jerven fjellduk (jervenduk) syns jeg er en genial tursak. Den kan brukes som sitte/liggeunderlag. Den kan brukes til å ta rundt seg hvis man fryser. Den kan brukes som tarp. Den veier lite og har gode kompresjonsposer som tar lite plass.  Den er vind- og vannavvisende og fins i mange varianter. Vi har en som er fôret og en som er ufôret, og de brukes nesten bestandig på alle turer.

I dag la jeg fjellduken rett på lyngen, så da ble det både mykt og varmt for minstemann å ligge der.
I går gikk jeg på en annen type tur, hvor målet var en gapahuk. Da hadde jeg med et et vanlig liggeunderlag og et ullteppe som jeg la oppå hverandre, på gulvet i gapahuken, så fikk minstemann ligge der. Det er lurt å tenke over omstendigheten rundt turen og hvilket underlag som passer best på de ulike turene. Det å kunne legge fra seg babyen litt, er jo også fint for forelderene, da de får frigjort seg litt på turen, de også.


Babydress og balaclava lue fra Skogstad Kanebogen

En solid matpakke😏

Litjehornet💛😊



Buveitoppen gapahuk!
To turdager på rad, med en av mine bestevenninner og hennes baby💖

Havregrøt til turmat:

  • Kokte vann og helte det på en liten mattermos. 
  • Tok noen klyper salt oppi vannet og helte på havregryn. 
  • Skrudde bare på lokket, og når jeg kom fram var det en perfekt temperert havregrøt. Den ble litt tykk, så jeg skal ha litt mindre gryn neste gang. 
  • Sukker og kanel på smarte beholdere.


Gapahuken på Buveitoppen i Kilbotnmarka er bare så fin. En av de få gapahukene med gulv. Gulv er perfekt når man skal legge/sette fra seg små barn.

Kommentarer

  1. Ååå d e så vanskelig me bekledning på di små på tur! Supert at du skriv om dette��
    Når e går på litt tøffe fjelletura med baby på magen bi vi svett der magene vårres e inntil hverandre. Har du nå tips til påkledning/ løsning på dette? E dumt at baby e våt på magen når e tar han opp til lunsjpause. ��

    SvarSlett
  2. Hei!
    Det er jo mange faktorer som spiller inn der��
    Hvilken årstid det er, hvordan vær det er og hva man bærer ungen i.
    I varmt og tørt vær har man gjerne bare et lag tøy på seg selv og barnet. Tipset mitt er at tøyet på begge parter bør være i teknisk stoff, eller ull/superundertøy. Disse stoffene tørker kjapt hvis det er av god kvalitet og holder likevel på temperaturen hvis det blir vått.
    Jeg har hørt et tips om å legge en plastpose i mellom bærer og barnet. Har ikke prøvd det selv og kan ikke uttale meg om det. Men kanskje man kan eksperimentere litt der og finne noe effektivt å legge i mellom kroppene sine, f.eks gulpeklut e.l.
    Etterhvert som det blir kaldere vil mange kle på barnet mere og gjerne ta jakken rundt bæretøyet i tillegg. Hvis man skal ta jakken sin rundt barnet og bæretøyet, anbefaler jeg ikke noe mer enn 1 eller 2 tynne lag med overnevnte stoffer, under jakken likevel. Det blir så varmt "inni der" uansett.
    Bærer man barnet i sjal, er det mange ulike stoffer man kan prøve seg fram med. Det fins en kjøpe-selge bytte for bæresjal, på facebook som administreres av profesjonelle folk. Her kan man byttelåne, selge å kjøpe sjal, å finne det som passer best. Jeg vet at de anbefaler et spesielt type stoff til de som sliter med at de blir så fort varm og svett.
    Hvis man har bæresele, fins det ofte vind- og vannavvisende trekk til de. Det er det jeg bruker og da opplever jeg at det kommer litt mer luft til. Pluss at jeg har jakken min igjen. Svette transporteres ikke gjennom jakkestoffet. Men det kan føles ubehagelig mot ansiktet til babyen, og det kan man løse ved å legge en gulpeklut i mellom jakken din og barnets ansikt.��
    Det viktigste er rett bekledning og luft.

    Prøv deg fram og spør gjerne igjen hvis du plages!����

    SvarSlett

Legg inn en kommentar