Aktuelt nå: Varmeplagg til vinteraktiviteter. Fjellforholdene i Harstad.

[Innlegget inneholder reklame]


Sjekk denna da folkens.
Mens andre snakker om at de alltid er kalde på fingre og tær, er jeg bestandig kald på rumpe og lår.
Det er ikke sånn at jeg bestandig fryser, men jeg blir bare skikkelig kald på huden på disse områdene, og det kan noen ganger bli veldig ubehagelig. 
Men nå er det slutt på kald-rumpe dager😉
Med denne primaloftshortsen fra Skogtstad Kanebogen holder jeg godt på varmen på underkroppen.
Det som er genialt med den, er at den har så mange bruksområder. 
  1. Den kan brukes som vanlig shorts på sommeren.
  2. Du kan ha den utenpå treningstightsen på treningturer under de kaldeste dagene.
  3. Du kan ha den under skallbuksen som et ekstra varmelag.
Å bruke den som et mellomplagg under skallbuksa er kanskje shorsten hoved formål. Det er dette formålet vi har testet ut, og som vi så langt har fått positive opplevelser med.
Man kan ha shortsen under buksa under hele turen/aktiviten, eller ha den med i sekken å ta den på når man kjenner at det blir kaldt. Shortsen er i et lett primaloftstoff og kan komprimeres og pakkes veldig liten i en pakkpose. Så da tar den lite plass i sekken, samtidig som den veier lite.
Det kan bli varmt å ha den på hele tiden hvis man er veldig aktiv, så da kan det heller være fint å ha dem med som et ekstra varmeplagg å kle på seg, når man skal roe ned aktiviteten, eller har nådd en destinasjon og skal sette seg ned på kalde steiner eller på bakken.

Uansett hvordan du velger å bruke den og kle den av og på deg, så er det en ferdighet denne shortsen har som gjør den så hendig for all slags bruk. Og det er at den kan kles av og på, uten at man trenger å ta av seg sko og evt ytterbuse. Den har glidelåser på begge sidene, hele veien opp, og er dermed enkel å ta av og på.

Jeg er veldig fornøyd med denne. Og i motsetning til bobleskjørtet mitt (som jeg også er veldig fornøyd med), er det enklere å bevege seg i en shorts og man unngår sniktrekk som man kan få oppunder et skjørt.

Jeg har prøvd shortsen i både aktiv og stillestående aktivitet. Jeg har brukt den i opp til 15-, og er veldig fornøyd enn så lenge. 
På denne turen hadde jeg shortsen under buksa hele turen, da dette var en iskald dag. På andre dager med litt varmere temp. og til en mer krevende tur med høy svettenivå, ville jeg nok heller valgt å ta den på meg når jeg kom fram.



Helga har vært prega av litt sykdom blant 2 av familiens medlemmer og av eldstekarens håndballkamper. Så innimellom slagene som omsorgstaker og heiagjeng roper, tok jeg meg en tur alene til Hinnstein. Det var veldig deilig!


Og når jeg er alene på tur, uten barn blir det mye sjokolade i matboksen!


Dette var mye mer en kosetur, enn en treningtur. Jeg hadde med meg niste og kamera og storkosa meg med fotografering i et fantastisk behagelig vær.


Akkurat nå er det veldig fint i fjellene i Harstad. Man kan gå til fots, med truger eller på ski. Vi er inni en periode med et veldig allsidig føre. Selv har jeg gått til fots på Kvitnesveten, Keipen og nå Hinnstein. Så da kan du kryssa av hele Aunfjellet og Middagsfjellet med omegn, som fine topper å gå til fots på også. Men husk at forholdene i fjellene forandrer seg fort, så følg med vær og temperatur.
Jeg gikk til fots hele veien. På det siste platået, før man bestiger det siste bratte partiet opp til Hinnstein, kom det et området med myk snø, som man grynna litt i (se bilde under). Det var ikke alvorlig grynning og det var så kort strekning at det gikk helt fint. 
Det siste bratte partiet hadde ikke noen gode opptråkka stier, så det var en smule besværlig, men helt overkommelig å komme seg opp. 

Hinnstein er et populært fjell å besøke og det er mange fine ruter opp.
Jeg parkerte ved snuplassen i Breivikhaugen og gikk inn på "nystien" som den kalles. Det er den som fører deg til Gapahuken under Lille Hinnstein.
 Etter bare noen meter kom jeg til et kryss, og i stedet for å følge nystien som ligger i en skyggedal, valgte jeg den stien som gikk til høyre. Da hadde jeg sola i fleisen hele veien opp og det var jo helt topp.
Jeg har aldri gått denne ruten før. Men det var absolutt den fineste ruten jeg har gått. 


Bursdagsgave fra kjæresten. 
Termo/dunpose til mobil😁😍 Så slipper mobilen å slå seg av i kulda.
Den hadde også en snor med karabinkrok. Så da kunne jeg henge den i brystreima og ha mobilen nært. 
Det kan jo være litt vanskelig å nå en mobil i lommene, når man har sekk med reimer og belter som stenger for lommene. 
Dette er ikke en nødvendig tursak (om man ikke plages med at mobilen ofte slår seg av), men veldig søt da! I love it!


Kommentarer