Barseltreff i kuldegrader-smart babymat i kulda


I dag har barselgruppa jeg er med i vært på skitur med babyene våre. Temperaturen lå på ca 8- ved start og sola lyste vei en liten del av turen. Store deler av Folkeparken ligger enda i skygge, men man må jo ikke ha sol for å komme seg ut på tur. 

Jeg har opplevd alt for ofte at matpakka og drikka til minstemann blir fort iskald i disse dager. De fleste babyer er ikke særlig glad i mat og drikke som er så iskaldt at selv voksne grøsser ved tanken. Brødskivene blir til og med harde og tuten til drikkeflaska fryser nesten igjen. 
Det er mye man kan tilberede på bål, uten at maten blir grilla direkte i flammene, men noen ganger vil jeg bare ha med enkel mat hjemmefra som er spiseklart med engang. Babyer kan jo som kjent bli snarsulten, og da skal de ha mat med en gang.

Så denne gangen dampkokte jeg fiskekaker hjemme, og delte de opp i biter og hadde det på en liten mattermos sammen med noen brødbiter med leverpostei. Denne mattermosen tar lite plass, men rommer akkurat den mengden mat en baby trenger. Og best av alt, så var maten perfekt temperert og klar til inntas umiddelbart.

Når det gjelder drikke, tok jeg kokt vann i en egen termokopp, også tok jeg med en tom drikkeflaske til å fylle over i når vi satt oss ned. Da slipper man isvann og eventuelle igjenfryste og iskalde drikketuter.

På samme måte som voksne setter pris på varm mat og drikke på vinteren, gjør sikkert babyene også det. Er jo godt med noe varmt innabords i kulda.

Minstemann satt veldig stor pris på måltidet sitt, og sammen med litt pupp før og etter maten, var det perfekt.

Det som ikke er like perfekt hver gang, er at når han skal ned i pulken igjen, kombinert med at han er trøtt, blir det hylskrik til han får en jevn bevegelse på pulken og klarer og sovne. Haha, jeg blir så stressa og egoistisk i slike tilfeller, og alt handler bare om gjøre ting fort, å få pulken i gang, koste hva det koste vil😆

Alt i alt, var det en vellykket tur og jevnt over fornøyde babyer.
Vi gleder oss til neste tur!






"Smile little winterbabies"

Kommentarer