Hytta ved Langvannet - anbefalt turmål


Helga som var nå nettopp, var hele familien litt spredt rundt på ulike aktiviteter. Far i huset tok med seg 3-åringen på hytta til en kompis som har en jevngammel datter, på Storjorda.
Jeg og de 2 andre gutta besøkte dem på lørdagen og da ble det tur til 👉Steinfjellet 514 moh👈 som er en nydelig turdestinasjon på Melåa, jeg også vil anbefale, for både dagsturer og telting året rundt. Det ligger mange gode fiskevann og fjelltopper rundt om som er verdt å prøve ut. 
Hele Storjorda generelt er et fantastisk turområde og vi har mange innlegg i bloggen fra ulike turer i dette området - fisketurer, teltturer og fjellturer til alle årstider.

Søndagen dro eldstekaren i slalåmbakken, mens jeg og minstemann tok oss en skitur i Sørlia sammen med mammaen min. Dette er også en av våre favoritt turområde. Vi gikk inn til hytta ved Langvannet ca.540 moh, som er en åpen hytte for alle, av Statskog. 

"Hytta kan nås både fra Sørlia, Bjørnhaugen (Storjorda), eller Kilbotn idrettsarena. Gangavstand til  hytta vil variere mellom 45 minutter til to timer, avhengig av bl.a. utgangspunkt.
Den åpne hytta ligger rett nord for ”trangen”, midt på Langvatnet, i Sørliallmenningen.
Link👉 statskog.no.

Vi startet fra Sørlia og brukte ca 6t tur/retur, med mange justeringspauser for lillemann i pulken, gnagsårplasterpause og en god og lang pause inne på den sjarmerende hytta. 

Vi har overnattet på/ved den hytta 2 ganger tidligere som du kan lese om her:




Fant en av mine tekster fra 2014 i ei av hyttebøkene😆😊

Flott natur og min flotte mamma💕



Utpaatur.no har mange gode turbeskrivelser om Sørlia, Finnslettheia, Storjorda (som er de områdene vi har vandret i, i helga) og mange fler. Det er en fin side å bruke når man skal utforske nye turer.

P.S: den grønne hytta bak meg på det øverste bildet er ei hytta av Harstad og omland sportsfiskere (under njff), som også kan brukes av friluftsentusiaster. Denne hytten er ikke åpen, evt avtaler om overnatting må gjøres med ovennevnte forening. 

Kommentarer