Hva trengs til høst-telttur med småbarn

 Foto: Veronika Sund

På lørdagen som var startet den offisielle Friluftsuka/friluftslivets uke (1-9.sept), med "Natt i naturen" 1.september og "Friluftslivets dag" den 2.september. I den forbindelse arrangerte jeg, som turleder for Harstad Turlag (DNT), en Høst-Telttur for Barnas Turlag Harstad i helgen. Vi markerte også Norges nasjonale turdag "Kom deg ut-dagen" , som egentlig var mandag 3.september.

Hele 11 familier møtte opp til overnatting i Strømsbotn i Kvæfjord, og yttligere 2 familier til, kom dagen etter på "Kom deg ut-dagen".
Sammenlagt på hele helgen deltok ca 40 stk, som er ganske imponerende til tross for at det var et stykke å kjøre, at det var meldt regn fra lørdagsnatt og utover søndagen og at mange av barna aldri hadde overnattet i telt før. Les mer om turen her: Pangstart på friluftsuka/dnt.no.

Høsten er min personlige favoritt årstid å telte i. Ingen plagsomme insekter, sjeldent at det blir for varmt og det blir mørkt i teltet om natten.

Det så ut som at alle storkosa seg og at det gikk knirkefritt for samtlige, selv for de med lite/ingen erfaring. Det er ganske imponerende. 
For våres del gikk ikke alt helt knirkefritt denne gangen😅 Første "strek i regningen" skjedde lørdags ettermiddag, da jeg kjørte skikkelig feil når jeg skulle stille opp på et avtalt møtepunkt for de som ikke viste veien kl.15. Jeg ankom møtepunktet kl.15.30. Neste "strek" kom da minstemann skulle legges og vi oppdaget at vi hadde glemt kosekluten. Han har aldri sovet en natt uten. Ungen bruker ikke smokk og vi fikk oppleve at kosekluten tydeligvis var mer betydningsfull enn antatt. Det endte opp med at min bedre halvdel måtte stå opp mitt på natten, etter at lillehyle sikkert hadde vekt hele leiren, å kjøre den lange veien hjem å hente den. Da hentet han også kamera mitt som jeg klarte å glemme, som blir "strek" nr 3 i regningen. Vi kan sette en halv strek på avglemt kamera, for som 3-åringen vår sa tidligere på dagen, da jeg så høylytt klagde meg over å ha glemt mitt kjære fotoapparat: "Jammen det er ikke så viktig"😝 Helt riktig lillevenn!
Siste "streken" kom dagen etterpå da vår eminente klatrer av en 1-åring datt ut av campingstolen sin å landa rett på fjeset så blodet (unnskyld hardt uttrykk) fossa. Han fikk kutt i leppebåndet, sår under nesen og på underleppa og diger verandaleppe på overleppa, pluss x antall kg sand i begge nesebor. 
3 og 1/2 strek i regninga, for å framstå som en erfaren turfamilie, hvor den ene (les: mor sjøl) at på til skulle være turleder, var ikke helt planlagt🙈🙈 Men vi er bare mennesker vi også😇
Ingen klagde, selv ikke hun som måtte vente 1/2t på meg. Hun ble oppringt like etter min flotte feilkjøring i krysset ut av Strømsbotn og beklagelsene mine sto på repeat. Som samboeren min ofte sir: "Therese du har retningssans som en svaksynt Labrador"! Sååååe, jeg vet ikke om jeg engang orker å prøve å forklare hvorfor jeg kjørte feil😂

Men summa summarum, er vi enig om at det ble en vellykket og vel avblåst helg i naturen!


Når mor er turleder, må hele familien opp og ut tidligere for å hjelpe til med forberedelser.
Lillegutt går forventningsfult ut mot den kjente sletten vi har teltet på flere ganger. Med sekken på ryggen og campingstolen under armen.

Kjekt å kunne velge teltplass først da. Ved Botnelva innerst i Strømsbotn er det mange fine sletter å telte på. Og det fine er at selvom du er langt unna sivilisasjonen, camper man relativt nært bilen og kan dermed unne seg litt ekstra utstyr. F.eks. kjørte vi på med 2 telt. 1 voksen og 1 barn i hvert telt.
11-åringen er veldig glad i å være med oss på turer, men føler seg litt for stor til å være med på turene med Barnas Turlag. Så han var sammen med pappaen sin i helgen.

"Stille før stormen"

2 brødre utforsker territoriet før storinnrykket kommer.


....og spiser litt grisebær😆

Fra kl. 15.45 og utover kom den ene familien etter den andre og rigget seg til💖

Like før kl.19 var alle familiene ankommet.

 Foto: Veronika Sund

Veronika og familien kom sist og "måtte" telte litt i utkanten. Men det var kanskje den fineste plassen. Veronika er også turleder i Harstad Turlag, og selv om hun var deltaker denne gangen, var hun ikke sparsom på behjelpeligheten. Mange fine bilder tok hun også, som jeg var så heldig å få lov å bruke. Det passa jo ypperlig, da fleste parten av bildene fra vår side ble tatt med min og far sine mobiler. 

Jeg tar en pust i bakken og nyter utsikten.
  Foto: Veronika Sund

Mine to💓💓


Etter kveldsmat, spanderte turlaget popcorn og marshmallow på alle sammen.
 Foto: Beate Kastnes Morsund (turleder 2 på turen)

Far og 3-åringen fikk tid til å prøve fiskelykken på de angitte fiskeplassene.
Deler av området er fredet, så om du skal dit å fiske er det lurt å lese seg opp litt fiskeregler😊

Kveldstur i vogna, for å få minstemann til å sovne uten koseklut. Det funka delvis. Ei observant og snill mamma som var med på arrangementet, lot oss låne et av hennes barns kosedyr. En hvit sel. Poden gikk fra sørgmodig klaging til lystige "mjaauu", før den etterhvert havna på utsiden av vogna😂😍

Kveldsroen har senket seg for alle, utenom oss😆
  Foto: Veronika Sund

 En stille morgen.

Frokost i regnvær, under tarpen, før "faceplanten" til minstemann oppstår😆

Opp i elva for å finne ferskvann.



Pinnerace på brua. 3-åringen vår går mot strømmen og kjører sine egne regler. Kjent stil😂
Takk for blinkskuddet Veronika👌
  Foto: Veronika Sund

Balansering på slakkline.
  Foto: Veronika Sund

Etter 4 ulike aktiviteter fikk alle barna deltakerpremier og pølser.


Minstemann fortsetter utforskningen mens alle rundt han rigger ned telt og pakker vekk utstyr.



Takk til alle sammen for en flott og minnerik "Natt i naturen"💖

Så hva trengs til en høst-telttur med barn, foruten om en smule selvironi og en god dose tålmodighet:
Planlegging og ei solid pakkliste.


Eks på pakkliste:

Telt
Sovepose
Liggeunderlag
Hodelykt
Klær og sko etter vær
Ekstra skift og varme klær (vi anbefaler også å ha med ullundertøy til barna, som kan ligge klart ved soveposen om natten hvis det blir kaldt)
Mat
Nødvendig utstyr til maten du har med.
Nødvendige remedier f.eks: plaster, smertestillende, burngel etc. Evt førstehjelpsskrin.
Toalett- og stellesaker som du ser nødvendig. Og toalettpapir.
Søppelposer: til søppel og rester etter dobesøk.
Tennsaker til bål. Ikke nødvendig, men veldig koselig. Godt å varme seg på også. Hvis man skal lage varmmat er det jo også kjekt med bål, men man kan også bruke annet utstyr som f.eks. primus.
Hodepute er ikke nødvendig, men mange syns det er behagelig. Man kan også lage hodepute av de ekstra klærne man har med.
Kniv. Ikke nødvendig men veldig praktisk til ymse bruk. Det er også et lurt sikkerhetsverktøy å ha i teltet, hvis teltet mot all formodning skulle ta fyr og en ikke kommer seg ut.

Koseklut eller andre ting som barnet ditt er avhengig av for å få sove😉
Fotoapparat - hvis du er en hobbyfotograf😉


Blogglistenhits

Kommentarer