Fotoredigering - skjule eller fremheve sannheten.

Det er mange ulike måter å redigere bilder på. Noen tukler med kroppen og utseende og skjuler sannheten mens andre forvrenger sannheten og lager nordlyset så spektakulært at utenlandsturister blir skuffet når de besøker Nord-Norge i ens ærend for å oppleve det enorme nordlyset de bare har sett på bilder.

Jeg bruker sjeldent mobilkamera på turene våre. Kameraet jeg bruker er heller ikke et speilreflekskamera. Det heter Sony nex-7.
Jeg redigerer alle bildene som legges ut i de ulike mediene mine, men prøver og ikke redigere for mye på hvert enkelt bilde. Det kan være vanskelig. Jeg bruker Lightroom på pc, og ofte blir bildene f.eks. enda sterkere i fargene sett fra mobilen enn sett fra pc`n. Med andre ord har jeg lært meg å legge meg litt lavere på pc`n, med tanke på de fleste bruker mobil. Jeg er foreløbig skikkelig amatør på bilderedigering, men lærer så lenge jeg holder på. Fokuset mitt er uansett å redigere bildet slik jeg så naturen med øynene mine. Jeg vil fremheve sannheten og ikke skjule eller forvrenge den. Slik som eksemplet over. Til høyre ser dere bildet som er tatt. Det er mørkt og uklart og fargene er duse. Det er ikke slik jeg ser naturen med mine egne øyner, heldigvis, da hadde jeg kanskje trengt briller og hodelykt hele tiden. Til venstre ser dere det redigerte bildet. Jeg har rettet bildet opp og regulert skygge, lys, klarhet og farger, til et mer ekte inntrykk. Se flere eksempler under👇


Her har jeg fokusert på vise innholdet i matboksen pluss redigert bort 2 turgåere som ikke var der sammen med oss. Når jeg legger ut bilder fra turene våre og det er fremmede mennesker med i bildet, redigerer jeg de bort hvis det er mulig, mest av hensyn til dem.



Alle bildene i innlegget er fra søndagens tur til gapahuken over Haganvannet. En flott turplass som kan besøkes med start fra flere ulike plasser på Trondenes. Det var jeg, min mamma og 3-åringen som tok turen denne dagen. Når det er regnvær tar vi alltid med oss tarp på tur eller oppsøker plasser som har en gapahuk. Vi går sjeldent særlig langt i regnvær hvis barna er med, da det kan være tungt å vandre lenge i regnvær. Lengden og vanskelighetsgraden tilpasses mengden regn og øvrige værtyper. F.eks. så er fjellturer i bratt terreng, etter min mening, uforsvarlig og ta med barna på i høljregn. Vått terrenget blir sleipt og glatt og faren for å dette og slå seg kraftig er stor. Men likevel trenger ikke regn eller annet utfordrende vær være hindring for å komme seg ut. Man må tenke løsninger istedet for hindringer. Barna har godt av å erfare alle typer vær, så lenge man gjør det til en god og lærerik opplevelse for de.


Selvfølgelig var sekken full av leker med😆



Nydelig plass, med fremkommelighet i ulike grader som du kan velge selv.


Blogglistenhits

Kommentarer