Stress for voksne er en ting, men stress for barn er langt verre


Norsk friluftsliv skriver om at det nå er bevist at Naturen kurerer stress. Den linken👈 har jeg delt før og kanskje studie blir motbevist av andre forskere med tider og stunder eller kanskje det blir forsterket. Det fins vel ikke et eneste studie de lærde ikke strides om. Men i mitt tilfelle er friluftslivet stressdempende og svært berikende. At friluftslivet kurerer stress er jo en desto viktigere grunn for å la barn få være masse ute i naturen. Mange barn starter tidligere i barnehagen og har lengre barnehagedager enn før, kanskje bl.a. pga at i dag er det mer normalt at begge foreldrene må jobbe for å betjene utgifter som også er langt større nå enn før. Vi har bedre råd nå, og dermed bruker vi mer.
Hverdagen er prega av så masse forventinger, aktiviteter og gjøremål for hvert enkelt familiemedlem. For mange familier blir det mye stress hos både barn og voksne. Stress i seg selv er ikke farlig og er en tilstand som er sunt å oppleve av og til for å lære seg å håndtere det. Mens stress som blir for intenst eller pågår over for lang tid kan bli en belastning. Barn tåler stress dårligere enn voksne, og stress over lengre tid er mye mer ødeleggende for et barn som er i sin største utviklingsfase kontra en voksen. Men hva er stress for barn? Iallefall veldig individuelt og ikke alltid det samme som voksne blir stresset av. 
Symptomer på stress hos barn kan være endring av atferd, dårlig nattesøvn, hodepine og kvalme for å nevne noe og konsekvensene av vedvarende stress kan bl.a. føre til dårlig immunforsvar, psykiske og kognitive vansker, dårligere stresstoleranse og utrygge barn, som igjen kan være hemmende for læring og utvikling. Som pedagog som har jobbet i barnehage i snart 10 år, er fenomenet "toddlere (1-3år) og stress" et tema jeg er opptatt av. Som privatperson er stress hos oss voksne i vårt hjem også noe jeg er opptatt av, fordi det er så utrulig vanskelig å balansere. Og i mange situasjoner så rår jeg ikke over hva som er stressbelastende selvom jeg prøver aldri så hardt og ikke la stress bli for intenst og pågående.
Denne høsten har vært så utrulig stressbelastende i vår familie av mange ulike årsaker og jeg har kjent at jeg bare ville rømme til skogs noen ganger😆
Jeg trur definitivt ikke at friluftsliv alene kurerer stress. Men jeg trur at korte og lange turer ute i naturen både kan være et forebyggende tiltak for å ikke havne i stressfella og at det kan være en av mange "kurer" til å finne veien tilbake til et avbalansert liv hvis du har gått på en smell, for mange.


Det fins mange artikler og studier rundt "Barn og stress" og stress generelt, og jeg har sett en god del dokumentarer og program om stress, men her er et lite utsnitt av noen artikler som jeg har brukt som kilder denne gangen:



Siden vi blogger mye om friluftsliv kan det virke for mange som om at det bare er det vi gjør. Basert på mange av tilbakemeldingene jeg får utad, skjønner jeg jo at mange trur at vi er på tur hele tiden. 
Ved siden av jobb, skole, barnehage, fritidsaktiviteter m.m kan jeg trygt skrive under på at vi ikke er på tur hele tiden, det ville jo bare vært mot sin hensikt og vært med å øke stressnivået for stor og liten i heimen vår. Turene våre skal ikke være stressbelsatende, og jeg merker at jeg må tenke meg nøye om i mange tilfeller og stille meg spørsmålet: "Hvem gjør jeg dette for?" I dagens samfunn hvor friluftsliv bare blir et trend- og bilde jag for noen, er jeg redd for at dette også går utover mange barn.

Denne helgen har far i huset vært med kompisen på jakt, mens eldstekaren har dratt til sin pappa. 3-åringen har nettopp operert mandlene og tanken var dermed og ha en rolig helg med de to minste. 
Plutselig fikk 3-åringen lyst å besøke farmoren, så da slengte jeg minstemann på ryggen og inviterte med meg ei venninne på tur til Maistua. 
Maistua ligger ca 300moh og det tar rundt en halv time å gå opp dit fra p.plassen ved Krafthallen, litt lenger tid med barn på ryggen og sleipt terreng. 

Denne turen er et godt eksempel på en tur som kan gjøres enkel og dermed kreve lite tenking og oppakning. 
Det er rein balsam for sjel og sinn, i mitt tilfelle.
Jeg ser også at barna mine blir roligere til sinns av å være ute. Vi legger alltid opp turene på deres premisser. Og hvis vi ser at de ikke trives er det aldri noe skam og snu❤

Tips til beholdere og matpakkeinnhold for stor og liten👆 
Termosen er en liten mattermos, med plass til eks en god porsjon havregrøt. 

Det er veldig variabelt hva jeg putter i matboksene på turene våre, men det er konsekvent litt søtsaker med, da turene ofte er i helgene😆🙊🙈 
Ta med deg det som gir deg sjelefred og en god følelse, man må ikke tenke "sunt kosthold" hele tiden😉


Maistua og vikingdomen er hyppig besøkt, og det syns jo jeg som også er turleder i Harstad Turlag, er så gøy å se💖 Maistua er foreløbig stengt for besøkende mens vikingdomen er åpen for alle hele tiden. Og jeg tillater meg å repetere meg selv: "Bruk den, besøk den, men ta godt vare på den".






Takk for turen til min gode venninne og hennes skjønne lille😍 
Etterlengta kvalitetstid med venner er også balsam for sjela mi iallefall!

Blogglistenhits

Kommentarer