Mange nasjonaliteter på "Folk i parken" på tirsdag

"Folk i parken", et familiearrangement for andre år på rad, i folkeparken i vår flotte by Harstad, ble vel gjennomført i går tirsdag 10.mai. Et stort området av parken var avsatt til arrangementet. Det var satt av 3 timer, og vi tenkte ikke vi kom til å bruke de opp, da vi hadde som mål å få barna i seng til normal tid. Men det ble full overtid der gitt. Det var så mye å gjøre, delta på og se på, at jeg skulle ønske det var mer tid. Det var gratis mat til alle. Tre flotte stasjoner med upåklagelig oppvarting. En stasjon med grøt servering, en med frukt og en med pølse i brød. De tilbydde mange ulike aktiviteter for hele familien og mens du gikk runden rundt hele arrangementet kunne du kose deg med med poster med mange artige spørsmål. De hadde stylteløp, kappeting av grøt med troll, treklatring med sikring, klatrenett, teater og sang, line balansering, besøk i Aladdins hule og mye mer.

Sjekk ut arrangementet her og her.

"Folk i parken" hadde 1300 påmeldte og det jeg syns var det fineste med hele arrangementet var å se alle de forskjellige nasjonalitetene. Det var mange ulike kulturer som lekte og koste seg sammen. Og selv om mange ikke helt behersket norsk eller engelsk, deltok de også på orienteringsløypa, hvor spørsmålene bare var skrevet på norsk. De så på bildene og resonnerte seg fram og spurte om hjelp fra de rundt seg. Det var mange nasjonaliteter å se også som en del av arrangementet, både som vakter og hjelpere, på de ulike stasjonene, og de var så engasjerte og behjelpelige. Disse flotte menneskene utførte jobben sin like godt, som enhver annen med norsk- engelsk språklige ferdigheter. Jeg beundret dem virkelig. Beundret dem for integreringsviljen, initiativet, innlevelsen og arbeidsmoralen. Men så tar jeg meg også i å tenke at dette er normalen. Slik skal det være. Vi er alle de samme menneskene, og vi skal alle ha de samme forutsetningene for å være med, både som deltaker og frivillig på ulike arrangementer som tilbys. Nå i disse dager hvor innvandrerdebatten står på som verst kan det ikke være lett for alle de ulike nasjonalitetene å ta initiativ. Men jeg vet at det er ikke de negative ytringene i kommentarfeltet i Harstad Tidene eller Dagbladet som representerer den gjennomsnittlige norske borgerens holdninger og det er ikke stigmatiserende nyhetsoppslag om innvandrere i media som representerer de ulike nasjonalitetene. Så egentlig trenger jeg ikke engang å påpeke dette temaet, da alt ved dette arrangementet var å anse som en normalitet og selvfølge. Men jeg var bare nødt å komme med en liten hyllest, for det gjorde meg så glad, Jeg trengte dette oppløftet, nå som innvandrerdebatten står så sentralt. Jeg har trua på mennesket og våres medmenneskelighet. 


Ikke så lett å gå på ski, når man er flere på samme ski;)


Det var kjempevanskelig å gå på stylter jo. Jeg hylte og flirte, så Tom-Erik ble flau. Når jeg spurte om han ville prøve, sa han bare: "Æ gidd ikke skjemme mæ ut" hahahahaha :D 



Trollgøt! Tru om det var litt E-stoffer i den :s



Ikke noe problem å klatre høyt når man har sikring;) 


Brødrene <3 


En flott dag, og et skikkelig bra arrangement.
Dette blir tradisjon:)







Kommentarer