Midtsommer vs St.hans, hvordan feiret du i helga?


I helga var det Midtsommer/Sommersolverv/St.hans (fins utallige navn) de fleste plasser i Europa. St.hans er egentlig en gammel kristen tradisjon som hadde som hensikt å markere Døperen Johannes sin fødselsdag. Men i nyere tider er St.hans knyttet opp mot sommersolverv, som er betegnelsen på det tidspunktet på året hvor solen har størst breddegrad. 
I Sverige er denne tradisjonen nesten større enn Jula og har alltid vært noe helt annet en St.hans. De feirer dagen fredag nærmest 24.juni og feiringen varer over flere dager, med festdrakter og maistang. Mens vi feirer konsekvent kvelden før St.hans, altså den 23.juni på St.hans aften, og har ikke så mye annet enn et stort bål. Men det er det vi er vant med her i Norge, og det feires vel litt ulikt over landet. Selv er jeg ikke vokst opp med denne tradisjonen som noe stor feiring, mens samboeren min syns dette er den beste markeringen av dem alle. Så det er først de siste årene at jeg også har begynt å bry meg om denne tradisjonen, og barna syns jo det er gøy med store bål. I år har vi også innført tradisjonen med rømmegrøt og spekemat😋😋
Felles for de fleste feiringene i Europa, uansett navn, er at det feirese i det tidsrommet sola har størst breddegrad, mellom 20-25.juni. Så nå blir det bare mørkere dere😆😉

Hvordan feirer dere denne tradisjonen?

I år feira vi i vår egen hage. Vi driver jo å kutter ned så masse trær og busker i hagen. Det har vært et tøft prosjekt og det er mannen i huset som har svingt med motorsaga og overarmene.
Alt har han dradd ned i fjæra vår, og over tid har det blitt en kjempehaug som vi har spart til St.hans.
Men detta året var det jo så vidt vi fikk fyr😂 Det har regna så mye og alt var så vått. Det hølja jo ned på selve dagen også, og mannen brukte over 500kr på bensin og diverse for å få fyr.
Han brukte store deler av dagen på det her, så jeg og 3-åringen ble opptatt med andre ting i fjæra vi.

Det fins så mye lurt og praktisk av diverse mat- og snackspakker som er så fint å ha liggende hjemme. De er så enkle å putte i lomma eller sekken når man skal på korte eller lange turer.

Tja... hva kan man si....

I 15-16tiden gikk jeg og lillemann inn. Da var vi lei og sultne, og begynte heller å lage middag.
Rundt middagsbordet kunne mannen annonsere at det ble skikkelig flammer etterhvert og at vi fikk brent opp hele haugen, pluss en hel masse til som lå rundt i hagen😁👏 Men jeg og ungene gikk ikke mer ut igjen den dagen🌂⛆💦

Når jeg skulle legge minstemann oppe i 2.etg i huset, så jeg han sto ute og holdt enda på. Det var masse røyk og god driv fra bålet, og hagen er nesten tømt nå. Jeg gleder med for hvert skritt vi kommer nærmere drømmen om et uteområdet med gapahuk og stamp, mens mannen er så lei at han vil flytte til en leilighet uten hage😆



Søndagen ble eldstekaren 11 år, og det feira vi med barnebursdag ute på Fabeløya forrige søndag og familieselskap denne søndagen. 

Lille, store vennen vår💕



Kilder:
https://www.siste.no/ferie/midtsommer-pa-svensk/s/1-41-6701607
https://visitsweden.no/midtsommer-i-sverige/
https://no.wikipedia.org/wiki/Sankthans
https://www.aktivioslo.no/hvaskjer/sankthans/
https://no.wikipedia.org/wiki/Solvervhttps://no.wikipedia.org/wiki/Maistang

Kommentarer